Flere thyboer i synsprøvestolen

Da Gitte Mose i december investerede i en stor ombygning af sin Louis Nielsen-butik i Vestergade i Thisted, var det for at give butikken et løft med ny indretning og nyt design. Butikken har samtidig fået løftet strømmen af kunder.

Det seneste halve år har 20 procent flere kunder lagt vejen forbi synsprøverummene sammenlignet med samme periode sidste år.

– Vi har virkelig fået en flot opbakning fra byen, og mange nye kunder er kommet til. Det er vi meget taknemmelige for, og vi er glade for at kunne passe på synet hos flere borgere, siger indehaver og chefoptiker Gitte Mose.

15 synstest om dagen
Den øgede trafik i synsprøvestolene har givet mere arbejde til butikkens optikere. Det er dog en god ting med mange kunder, for optikerne bliver bedre for hver synsprøve. Det forklarer optiker hos Louis Nielsen Thisted Pia Madsen:

Pia Madsen er optiker hos Louis Nielsen i Thisted. Pressefoto

– Som optikere hos Louis Nielsen står vi for at lave synstest med sundhedstjek, mens butikkens optikerassistenter hjælper kunden med at vælge de rigtige briller. Det gør os som optikere helt specialiserede i at undersøge kundernes øjne og vejlede dem om god øjensundhed, siger hun.

På en almindelig arbejdsdag kan Pia Madsen lave synstest på op til 15 kunder. Hun undersøger ikke alene, hvor godt kunden ser. Hun tilbyder også et sundhedstjek, hvor hun måler trykket i øjnene og tager billeder af nethinden. Det kan vise, om der er tegn på øjensygdomme.

– Med de mange synstest og sundhedstjek, bliver vi bedre til at spotte, når noget afviger og bør kigges på af vores øjenlægenetværk. Hvis der for eksempel er tegn på øjensygdomme, kan de hjælpe kunden videre i sundhedsvæsenet. På den måde bliver vi bedre, jo flere kunder vi undersøger, fortæller Pia Madsen.

Fra håndværker til rådgiver
Pia Madsen har 19 års erfaring som optiker og har været hos Louis Nielsen i 15 år. I den tid har optikerfaget udviklet sig fra at være et håndværk til at være et sundhedsfagligt arbejde med fokus på rådgivning.

– Tidligere var vi som optikere også en del af salgsprocessen i butikken, men det er vi efterhånden sjældent. Nu sørger vi for grundig overlevering til optikerassistenterne, som tager godt hånd om kunden i den videre proces ud fra vores rådgivning. Det samarbejde fungerer rigtig godt, siger Pia Madsen.

Både optiker Pia Madsen og chefoptiker Gitte Mose er glade for den udvikling, som ombygningen har givet butikken med nye omgivelser og flere kunder.

– Selvom vi har fået travlt efter ombygningen, har vi dog ikke for travlt til at give hver kunde den tid, som de har brug for, siger Gitte Mose med et smil.

Forfatter

Related posts

Top