Flere kvinder til STEM-fagene

EUC Nordvest er gået ind i kampen om at sikre flere faglærte til STEM-området (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Skolen deltager netop nu i et regionalt projekt, der skal få flere til at vælge en erhvervsuddannelse inden for STEM – og der er særligt fokus på at få flere piger til at vælge dén vej.

Projekt ’Bæredygtige løsninger og bæredygtige overgange’ er et tværinstitutionelt samarbejde mellem EUC Nordvest, EUC Nord, Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser samt AMU Nordjylland. Med afsæt i et inspirationsseminar med Innovation Lab og Buzz Ladies, har undervisere fra de deltagende erhvervsskoler, lærere fra grundskolerne samt rollemodeller fra STEM-uddannelserne udviklet et nyt koncept, der skal introduceres til udskolingseleverne fra de lokale grundskoler, efterskoler samt FGU.

– På lokalt niveau vil det i første omgang være eleverne i 8. klasse på Østre Skole og Tingstrup Skole i Thisted, der bliver introduceret til det nye koncept. Sammen med undervisere fra disse skoler har vi udviklet projektet ’Bæredygtighed og Tiny Houses’, hvor eleverne blandt andet skal bygge små huse af genbrugsmaterialer og andre bæredygtige materialer. En proces, der skal give dem et godt indblik i STEM-områdets bidrag til at skabe nye, spændende løsninger, fortæller uddannelseschef Steen Bojsen Jensen.

At det netop er bæredygtighed og miljø, der sættes fokus på er ikke tilfældigt fortæller han:

– Vi tror det er et emne, der interesserer mange piger, og at det derfor vil kunne bidrage til at øge deres interesse for STEM-uddannelserne. Rent praktisk laver vi holdene, så vi får pigerne ind for sig, og drengene for sig, så vi kan tone undervisningen i retning af de forskellige interesseområder.

Steen Bojsen Jensen håber, at Cecilie Agerskov Kristensen, som er i lære som smed hos KK Metal er en af de rollemodeller, som kan være med til at gøre en forskel i forhold til målsætningen om at tiltrække flere piger til STEM-uddannelserne.

– Der er mange fordomme om, at kvinder ikke kan begå sig i de mandsdominerede fag, og det vil jeg gerne være med til at modbevise, forklarer hun.

Hun er overbevist om at vejen til at nå dette mål netop er at sikre, at grundskoleeleverne gennem information og erfaring med fagene får et godt indblik i de mange muligheder.

– Jeg ville oprindeligt have læst til tjener, men da jeg på min efterskole stiftede bekendtskab med Motor/Metal-linjen, ændrede jeg planer. Jeg har altid været lidt af en drengepige, og da jeg først fik prøvet kræfter med smedefaget og lærte det grundlæggende inden for svejsning, var jeg ikke i tvivl om, at det var det, jeg skulle.

Foto: EUC Nordvest

Forfatter

Related posts

Top