Sporarbejderne på Oddesundbroen forlænges

Det er i en pressemeddelelse fra Banedanmark meldt ud, at det grundet forsyningsvanskeligheder, bl.a. som følge af krigen i Ukraine, er nødvendigt at forlænge sporarbejderne på Oddesundbroen med 8 uger. Af den grund kører der togbusser på Thybanen frem til d. 21. november 2022.

Banedanmark gennemfører i disse år et større fornyelses- og vedligeholdelsesprojekt på Oddesundbroen, så den kan holde mange år endnu. I de seneste år er broklappen og de to første buefag blevet afrenset og vedligeholdt, og i år er turen kommet til det gamle jernbanespor, der skal skiftes ud med et helt nyt.

Det omfattende arbejde skulle efter planen være færdigt i slutningen af september, men bliver nu forlænget til d. 21. november 2022. Årsagen er udfordringerne med de globale forsyningslinjer, bl.a. på grund af krigen i Ukraine, der gør det vanskeligt at få leveret jern- og stålkomponenter.

Områdechef i Banedanmark Lars Blædel Riemann siger:

“Vi er ærgerlige over, at passagererne på Thybanen må vente i yderligere otte uger på at kunne tage toget. Som de fleste nok ved, så er de globale forsyningskæder udfordrede i øjeblikket pga. krigen i Ukraine, hvilket bl.a. har forårsaget lange leveringstider på jern- og stålkomponenter. Vi har, sammen med vores leverandør, arbejdet intensivt på at kunne holde tidsplanen, men det har desværre ikke været muligt at afværge konsekvenserne af de lange leveringstider. Derfor er det nødvendigt at forlænge sporarbejderne på Oddesundbroen.”

Arriva indsætter togbusser
Mens arbejdet med at forny jernbanesporet på Oddesundbroen står på, kan der ikke køre tog på strækningen. Therese Christensen, Kommerciel chef i Arriva siger:

“Arrivas passagerer på Thybanen må desværre undvære toget i en endnu længere periode, end vi havde regnet med. Men Arriva indsætter naturligvis fortsat togbusser, indtil arbejdet på Oddesundbroen er færdigt. Passagerne kan orientere sig om togbusserne på Arrivas hjemmeside, arriva.dk og på rejseplanen.dk. Har man spørgsmål, er man altid velkommen til at kontakte Arrivas Kundeservice, som kan hjælpe med svar og vejledning”.

Fakta:

  • Oddesundbroen åbnede for trafik i 1938.
  • Broen er 472 m lang, og hver enkelt af de tre buefag er 70 m. Broen er en klapbro, og klapfaget spænder over en 30 m bred sejlrende.
  • Vedligeholdelsesarbejderne på Oddesundbroen er en kontinuerlig proces. Broklappen blev malet i 2017, de to første buer blev malet i 2020 og 2021, og den sidste skal males i 2023.
  • I 2022 males brokonstruktionen under sporene i forbindelse med, at broens gamle spor fornyes.
  • Malingen beskytter broens stålkonstruktioner og forventes at holde i 25-40 år.
  • Det nye jernbanespor har en forventet levetid på ca. 50 år.

 

Foto: Pressefoto

Forfatter
Top