Morsø Handelsgymnasium vinder Regional Entreprenørskabsmesse

Morsø Handelsgymnasium snuppede både 1. og 2. pladsen til Regional Entreprenørskabsmesse i weekenden. I alt 62 grupper fra gymnasier i hele Nordjylland deltog i innovationskonkurrencen, der igen i år blev afviklet online.

De deltagende grupper skulle præsentere deres virksomheds og produkt foran et panel af professionelle dommere, hvor de skulle redegøre for både målgruppe, konkurrenter, prisfastsættelse, distributionskanaler, markedsføring og budget. Her var det ’Allerhelp’ og ’Wetaste’ fra Morsø Handelsgymnasium, der gjorde størst indtryk på dommerpanelet. Begge hold går på handelsgymnasiets MasterClass-forløb for 3.g.’ere.

Frederik Krog, Jonas Kirk, Jonas Hansen, Nicklas Riis og Magnus Furbo, der står bag virksomheden Allerhelp, præsenterede et babymos-produkt med egenskaber, der kan bidrage til at forebygge fremtidige allergier, mens Nanna Kusk Nielsen, Laura Serup Drejer og Mille Grøn Thaagaard Jacobsen fra Wetaste præsenterede et tilsætningsstof til fødevarer, der kan gøre, at folk, der har mistet smagssansen, igen kan smage maden.

– Vi havde 10 grupper med i konkurrencen, og de var alle motiverede og leverede fine præstationer, så det var en god oplevelse hele vejen rundt. Og det er jo det vigtigste – så er det mindre afgørende, hvilken placering man ender med at få. Når det er sagt, så er vi selvfølgelig stolte over, at vi tog både 1. og 2. pladsen. Og jeg synes også, at det er fuldt fortjent, for eleverne i Allerhelp og Wetaste har virkelig knoklet for det her og lagt mange interessetimer i det – med et super resultat til følge, fastslår innovationslærer Pernille Græsbøl Eriksen fra Morsø Handelsgymnasium.

Next stop Løvens Hule?

Det erfarne dommerpanel var, som bekendt, særligt begejstrede for Allerhelps bidrag. I deres feedback til vindergruppen lød det blandt andet, at det er længe siden, de sidst har set noget, der er så godt og gennemarbejdet, og at Allerhelp med deres idé nærmest er klar til at kunne deltage i Løvens Hule. Sidstnævnte er dog ikke aktuelt lige nu og her.

– Vi er meget taknemmelige for den feedback og ros, vi fik fra både dommere og arrangører. Det gør indtryk og er helt klart noget, vi tager til os, og som får os til at tro endnu mere på vores produkt. Men nu vil vi først og fremmest koncentrere os om at videreudvikle vores produkt, så vi kommer til at stå endnu stærkere til DM i Entreprenørskab til foråret. Vi har bestilt nogle emballageprøver, som forhåbentlig lander i næste uge, vi skal have fuldstændig styr på produktionsdelen og alle de krav, der knytter sig hertil, og så skal vi nok også have justeret vores startregnskab en smule. Det handler om at optimere på alle parametre frem til DM, og så må vi så se, hvordan vi klarer os dér, før vi tager stilling til, om det er noget, vi kan se en fremtid i at arbejde videre med, lyder det fra Frederik Krog fra Allerhelp.

Ud over at justere og optimere på egne produkter, vil innovationseleverne få gode tips af Gitta Malling fra Limfjordsteatret til, hvordan man laver en god scenepræsentation, ligesom innovationslinjens sponsor, Jyske Bank, vil bidrage med værdifuld sparring på den forretningsmæssige del. Tiltag der skal sikre Morsø Handelsgymnasiums elever den bedst mulige optakt til DM i Entreprenørskab til marts.

Forfatter
Top