Vokseværk: netIP bygger sig til mere plads

Der er hård kamp om specialisterne i it-branchen. Men hos netIP har man stor succes med at tiltrække medarbejdere. Så stor, at afdelingen i Thisted nu skal udvides.

I begyndelsen af 2020 stikker netIP spaden i jorden til en 2.000 kvadratmeter stor tilbygning med nye kontorer, større kantine og et auditorium med plads til 275 personer.

Udvidelsen vil skabe tiltrængt plads til de mange nye medarbejdere, der er kommet til virksomheden. netIP har siden 2017 mere end fordoblet sin medarbejderstab fra 70 til 150. Det er en bedrift, der er værd at bemærke i en branche, hvor rekruttering ellers hører til blandt de helt store udfordringer.

Visualisering: Rødbro & Frederiksen

Således viser tal fra IT-Branchen, at næsten halvdelen af virksomhederne måtte opgive at besætte stillinger sidste år som følge af mangel på kvalificeret arbejdskraft.1 Men ikke hos netIP, hvor medarbejdertilgangen på 30 % i 2018 var dobbelt så høj som for branchen i gennemsnit.

Medarbejderne gør forskellen
Ifølge administrerende direktør Carsten Hedemann er det et kompromisløst fokus på at sætte medarbejdernes personlige udvikling i første række, der er forklaringen på netIP’s evne til at tiltrække nye medarbejdere.

Overskudsdeling, medarbejderaktier og en fond der støtter medarbejdere og deres familier i svære situationer, er nogle af de initiativer, der understøtter filosofien i virksomheden, hvor nøgleordene er åbenhed, tillid og tryghed.

– Konkurrencen er hård i it-branchen, hvor alle virksomheder i bund og grund kan tilbyde den samme teknologi. Derfor er det i allerhøjeste grad medarbejderne; deres kompetencer og relationer til kunderne og til hinanden, der gør forskellen. For at lykkes som virksomhed må vi skabe rammerne for, at mennesker kan udvikle sig. Det gør vi ikke ved konstant at fokusere på marginer og bundlinje. Måltal og KPI’er gør medarbejderne utrygge og udbrændte, og så kan de ikke have fokus på udvikling, siger Carsten Hedemann.

Carsten Hedemann. Foto: netIP

Derfor handler udvidelsen i Thisted heller ikke blot om at få mere kontorplads. Hos netIP er det fysiske møde en vigtig del af kulturen, og med et nyt auditorium får virksomheden de rammer, der skal til for at samle den voksende medarbejderstab og styrke de indbyrdes relationer. Samtidig giver det mulighed for at afholde større kundearrangementer.

Økonomi er et middel – ikke et mål
netIP har i dag afdelinger i seks jyske byer og arbejder lige nu på at etablere et kontor i København. Virksomheden tog sidste efterår konsekvensen af en stigende efterspørgsel på SharePoint-specialister med opkøb af lavaNET med syv medarbejdere i Brande og har på den baggrund opbygget et af Jyllands største SharePoint-teams.

Dermed tyder alt på, at den positive udvikling fortsætter i de kommende år. Men væksten sker ikke hurtigere, end at det økonomiske fundament kan følge med. netIP har øget bruttofortjenesten fire år i træk – senest med 30 % i 2018/19, hvor de markante investeringer i nye medarbejdere er afholdt direkte i driften. Det er Carsten Hedemann naturligvis tilfreds med. Økonomisk vækst er dog ikke et mål i sig selv, understreger han:

– Men en god økonomi er naturligvis en forudsætning for, at vi kan gøre en positiv forskel for mennesker. Vores regnskab er et bevis for, at det kan lade sig gøre at skabe en forretningsmodel, som både er økonomisk og socialt bæredygtig. Det er jeg enormt stolt over, siger netIP-direktøren.

Fakta om netIP
netIP er etableret i Thisted i 1996 og er totalleverandør af it-løsninger med kernekompetencer inden for blandt andet oursourcing, hosting og infrastruktur. netIP er i løbet af de sidste 2-3 år vokset markant og beskæftiger i dag godt 150 medarbejdere fordelt på afdelinger i Thisted, Holstebro, Herning, Aalborg, Aarhus og Viborg.

Fakta om byggeriet i Thisted
Projektet omfatter en udvidelse af kontorarealet langs Aalborgvej med i alt 1.425 kvadratmeter fordelt på to plan. I stueplan etableres nye lagerfaciliteter og kontorer til netIP. Desuden udvides kantinen med 54 kvadratmeter til i alt 150 kvadratmeter, og der anlægges ca. 180 p-pladser. I projektet indgår også et auditorium og foyer på i alt 575 kvadratmeter langs Leopardvej. Byggeriet udbydes i totalentreprise primo december 2019 og forventes afsluttet i februar 2021. It-virksomheden Dynalogic, der er lejer i bygningen, vil fremover råde over 583 kvadratmeter på 1. sal.

Visualisering: Rødbro & Frederiksen

Forfatter

Related posts

Top