Vindmølletransport gik over al forventning

Mandagen igennem påvirkede har en stor vindmølletransport trafikken flere steder mellem Hanstholm Havn og testcenteret i Østerild.

Ud på eftermiddagen nåede de to dele af vindmøllen, som har skullet transporteres, frem til målet. Og transporten gik over al forventning, oplyser Gert Overgaard Madsen, der har været ansvarlig for transporten hos transportfirmaet Torben Rafn.

– Det er gået super godt. Der er stor tilfredshed fra alle parter, siger han.

Vindmølledelene er blevet transporteret 21 kilometer i meget lav hastighed – helt præcist tre kilometer i timen. Det skulle sikre, at man kunne udligne de små ujævnheder, der måtte være på vejen. De dele, der har været under transport, er vindmøllens øverste og nederste del, som samlet vejer flere hundrede ton.

Transporten har været særligt speciel, da den nederste del af vindmøllen, selve tårnet, skulle stå op undervejs på ruten.

– Normalt plejer sådan noget jo at ligge ned, siger Gert Overgaard Madsen.

Han tilføjer, at den øverste del af møllen – møllehuset – desuden har en størrelse og en vægt, som er større, end hvad man før har prøvet at flytte hos Torben Rafn.

 

Den store nacelle på turen langs Kai Lindbergs Gade kort efter klokken 8.30. Foto: Hanstholm Havn

Mandagens flytning er ifølge Gert Overgaard Madsen sket uden uheld. Men transporten ikke har været uden visse risici.

– I allerværste tilfælde kunne et eller andet udefrakommende have gjort, at tårnet var væltet. Men heldigvis er det yderst sjældent, at sådan noget sker.

– Ellers kunne vi også have været ramt af en punktering. Dem slap vi heldigvis for. Men med omkring 400 dæk, som vi har kørt med i dag, så kunne det snildt have været en mulighed, siger han.

Vindmøllen vil ende med at blive over 200 meter høj – svarende til mere end fem gange højden af Rundetaarn i København.

Næste del foregår om natten
Der mangler endnu at blive fragtet dele til megamøllen i Østerild som MHI Vestas står bag. Det drejer sig blandt andet om møllens tre vinger og fire dele til tårnet. Det er dog ikke aktioner, der kommer til at trække så meget opmærksomhed som mandagen mølletransport. Planen er nemlig, at disse dele skal fragtes til Østerild om natten. Det skriver TV Midtvest.

Derudover arbejdes der lige nu på at få kranerne, der har løftet nacellen og tårnet i land i Hanstholm Havn, fragtet til Østerild, så de er klar til at samle møllerne, når alle delene er ankommet.

/ritzau/

Foto: Hanstholm Havn

Forfatter

Related posts

Top