Vilsund Blue i fremstød på det japanske marked

Vilsund Blue har gennem en del år eksporteret Muslingesuppe til de kræsne og kvalitetsbevidste japanske forbrugere. Nu vil man gerne have flere produkter ud på det japanske marked.

Derfor deltager Vilsund Blue lige nu på fødevaremessen Foodex i Tokyo sammen med otte andre danske fødevarevirksomheder,  der med Dansk Industri og Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen skal forsøge at få øge den danske fødevareeksport på godt 5 mia. kroner om året til Japan.

– Japanerne går op i højkvalitet og så er de meget krævende, når det gælder fødevaresikkerhed. De vil have alt at vide om produkterne ned til det mindste krydderi. Det kan være både en fordel og en ulempe, men som dansk producent, der allerede skal leve op til en lang række krav, er det først og fremmest en fordel, siger Søren Tjørnelund Mattesen, der er CEO for Vilsund Blue A/S, til DI Business.

Nicheprodukter kan blive et hit for Vilsund Blue
For Vilsund Blue A/S er det japanske markeds størrelse også en afgørende faktor, da muslinger i en dansk sammenhæng er et nicheprodukt – men det er det ikke på samme måde i Japan.

– For det første spiser japanerne i det hele taget rigtig meget fisk og seafood, men fordi markedet er så stort, er der også bedre plads til nicheprodukter som fx bearbejdede muslinger. Og vi ser rigtig gerne, at vi fremover kan sælge en mindre del af vores produktion som råvarer og en større del som bearbejdede produkter, siger Søren Tjørnelund Mattesen.

I dag sælger virksomheden syv procent af sin produktion i Danmark og 93 procent på verdensmarkedet. Kun to procent går indtil videre til Japan.

Foto : Vilsund Blue A/S

Forfatter

Related posts

Top