Turismen kan kun reddes ved at tænke nyt og samarbejde

Kommunerne i Region Nordjylland er de dårligste i landet til at udvikle turismen. Væksten har været på sølle seks procent siden 2012 – eller halvdelen af Region Midtjylland.

Jesperhus direktør Peter Overgaard peger på, at turistindsatsen ædes op af for mange små turistbureauer med for mange ansatte og for ens produkter.

– det er resourcespild med alle de turistchefer.  Og at de typisk hver især forsøger at sælge små naturoplevelser.. alle pengene bliver brugt på lokale lønninger og administration og mest på visning af natur og produkter, der ikke er konkurencedygtige og stort set ikke anderledes end alle andre steder og det er altså varmere og billigere sydpå, hvor der også er natur,  siger Peter Overgaard.

Af samme grund har Jesperhus forladt alle de forskellige turistsamarbejder lokalt og i Nordjylland.

– vi går kun ud, hvor vi selv har fuldstændig kontrol over vores marketingkroner. I dag er det et spørgsmål om, hvor man går ud – og vi kan måle effekten af onlineaktiviteterne direkte på bookinger og trafik og så videre, påpeger Peter Overgaard.

Han siger, at Jesperhus i flere år stort set ikke har haft kunder, der er kommet via et turistbureau.

– alt idag kommer fra vores egne kampagner og specielt online fra vores eget arbejde med markedsføring via Google, Facebook, YouTube og andre medier, der er direkte målbare, siger Peter Overgaard.

 

Foto : Morsø Kommune

 

Udvalgsformand er enig
Og Jesperhus-direktøren får opbakning af Ellen Philipsen Dahl. Hun er formand for Erhvervs- & Beskæftigelsesudvalget i Morsø Kommune.

Hun mener, at man er nødt til at tænke samarbejde og gentænke hele turistområdet lokalt og regionalt.

– hvis vi ikke gentænker eller nytænker en version 2.o af turismeindsatsen, så taber vi allesammen på sigt. Vi bliver simpelthen nødt til at sige, hvordan er det, at vi supplerer hinanden i forhold til turismen. Hvad er det Mors kan supplere Thy’s tilbud med og omvendt. Men også kigge længere sydpå. Vi er simpelthen nødt til at turde at arbejde sammen, og så sige : vi skal hjælpe hinanden, siger Ellen Philipsen Dahl.

For en kamp om turister, vil efterlade alle som tabere.

– vi er i den grad samarbejdspartnere, som skal udnytte det potentiale, der vi har og vi skal pulje vores indsats så vi får mere ud af det, siger Ellen Philipsen Dahl.

Hun anerkender samtidigt, at turismeindsatsen er forankret i de to lokale turistforeninger i Thy og på Mors.

– hvorvidt det hele skal slås sammen i en stor turistorganisation, kommer jo an på, hvilken udviklingsdagsorden, vi skal have sat i området. Men der er i den grad god mening i at sige : hvordan puljer vi vores indsats både økonomisk og organisatorisk så, at vi får et meget klarere blik på, hvad det er, vi kan her i det her store område, siger Ellen Philipsen Dahl.

Hun mener, at et langt større samarbejde vil trække endnu flere gæster til.

– når vi på Mors har Jesperhus, Moleret og vi har vandt hele vejen rundt. Jamen så skal vi jo i den grad samarbejde med de andre steder, som kan være en tilføjelse til det. Altså når Thy nu går ud og er så gode og dygtige omkring Vesterhavet og surfing og alle de der ting. Jamen så ligger der jo nogle fuldstændigt klare potentialer omkring Mors om det mere stille vand – altså “Den Maritime Kravlegård”, og nogle andre ting, som man ikke kan i Vesterhavet, siger Ellen Philipsen Dahl.

Turisterhvervet har en omsætning på 11 milliarder kroner med 15.000 arbejdspladser i Nordjylland.  Regeringens målsætning er en vækst på 30% indenfor turisterhvervet.

 

 

 

 

Forfatter

Related posts

Top