To-cifret millionbeløb skal powerbrande vestkysten

Destinationsselskaber og andre turismeaktører i hele landet arbejder sammen på kryds og tværs for at udvikle dansk turisme i en grøn og bæredygtig retning.

Fem tværgående turismeprojekter får nu ca. 22 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Destination Nordvestkysten, som består af Thisted, Hjørring, Jammerbugt, Lemvig og Holstebro kommuner, har fået tilsagn om 11 millioner kroner til et projekt, der skal booste Vestkysten som ét samlet powerbrand.

Målet med projektet er, at antallet af overnatninger på Vestkysten i løbet af 2023 er tilbage på niveau med rekordåret 2019, at turisterne bruger flere penge, og at de kommer hele året.

Det kræver mere international markedsføring og et tæt samarbejde med lokalbefolkningen, siger Peter Krusborg, direktør i Destination Nordvestkysten:

– Fremtidens turister langs Vestkysten ønsker, at service, oplevelser og mødet med lokalområdet samlet set opfattes bæredygtigt. Naturen må ikke virke slidt af turismen, den sociale og økonomiske bæredygtighed i lokalområdet skal kunne ses – og turister vil gerne tæt på lokalbefolkningen og have autentiske oplevelser.

Projektet skal over tre år udvikle metoder og værktøjer, der kan bruges i alle landets destinationsselskaber til at måle bæredygtighed i turismen.

Foto: VisitNordvestkysten

Forfatter

Related posts

Top