Stor undersøgelse: Skærme gør elever til dårlige læsere

Elever i de små klasser bliver dårligere læsere, når papir og bøger erstattes af iPads og læringsplatforme.

Det er en af konklusionerne i den første store internationale undersøgelse af, hvordan skolebørn påvirkes af at læse digitalt. Det skriver Politiken.

Undersøgelsen slår fast, at danske elever i 4. klasse generelt læser mindre, nyder læsningen mindre og har dårligere tekstforståelse, end de havde i 2011.

Undersøgelsen kæder udviklingen sammen med, at børnene i højere grad læser på skærm frem for på papir i skolen og hjemme.

– Det tager tid at blive en dygtig læser. Man skal øve sig, og man skal gøre det sammenhængende i længere tid. Derfor er der god grund til at tage det alvorligt, når børn læser mindre, nyder læsning mindre og får sværere ved det, i takt med at de i stigende grad dropper papiret.

Det siger lektor emeritus ved Aarhus Universitet Jan Mejding, der står bag den danske del af ePirls-undersøgelsen, til Politiken.

Undersøgelsen af danske elevers læsefærdigheder har målt 2506 elevers læsekompetencer i 4. klasse.

Den viser, at antallet af elever, der læser mindre end 30 minutter om dagen uden for skolen, er steget fra 30 procent i 2011 til 60 procent i 2016, ligesom antallet af elever, der siger, at de nyder at læse, er faldende – fra 44 procent i 2011 til 36 procent i 2016.

Desuden ser man et fald i antallet af elever, der siger, at de har nemt ved at læse, fra 62 procent i 2011 til 59,5 procent i 2016, samtidig med at stadig flere elever fravælger at læse på papir.

/ritzau/

LÆS OGSÅ:

Læselysten skal styrkes i Lemvig

 

Forfatter

Related posts

Top