Skoleelever siger “nej tak” til Luksusfælden

Hvor meget får man egentlig udbetalt af sin løn efter skat, og hvilke udgifter har man, når man flytter hjemmefra? Elever fra 9. klasse på Dueholmsskolen har i den forgangne uge arbejdet med privatøkonomi, og forhåbentlig er det med til at sikre, at de ikke bliver næste generation af deltagere i Luksusfælden.

Til lærernes lettelse havde de fleste elever en grundlæggende viden om, hvordan det der med privatøkonomi hænger sammen. Men der var også overraskelser undervejs, som gav de unge stof til eftertanke.

Du får faktisk løn for at uddanne dig
Blandt eleverne er en udvekslingsstudent fra Italien, og da hun fortæller, at man ikke får SU under uddannelse i Italien og desuden selv skal betale for sin uddannelse, var der flere elever, der fik sig lidt af en overraskelse.

– Jeg er helt sikker på, at eleverne med den information blev lidt mere bevidste om, hvor privilegerede de er. Mange vidste heller ikke, at man som elev på en erhvervsuddannelse får elevløn, som er højere end en SU, fortæller underviser Dan Søholm, den ene af de to undervisere på forløbet.

Skal man vælge uddannelse efter lønnen?
Eleverne havde kort forinden været i praktik og en af opgaverne i undervisningen blev derfor at finde ud af, hvad forskellige faggrupper tjener og om der set gennem et helt liv er forskel på indkomst hos en læge, en ufaglært og en håndværker.

– da vi undersøgte forskellige faggrupper fandt eleverne ud af, hvor store lønforskelle der er og mest vigtigt, så kunne de se, at det rent lønmæssigt er en fordel at tage en uddannelse, fortæller Dan Søholm.

Men skal man så vælge uddannelse efter løn? Til det svarer såvel lærerne som elever ”Nej, uddannelsesvalg skal være baseret på interesse, evner og mavefornemmelse”.

Ikke næste generation af Luksusfælden
Den sidste opgave eleverne fik, var at lave deres egne budgetter og efterfølgende fremlægge det for deres klassekammerater.

– Her skal de virkelig arbejde konkret med indkomst og udgifter. De skal lave to budgetter – ét budget hvor de er under uddannelse og lever for en SU eller elevløn, og et andet budget hvor de er blevet 40 år og fået job, ægtefælle, hus og børn. Med dagens undervisning og disse budgetopgaver, som er en god øjenåbner for dem, håber vi at give dem en god ballast, så de kan styre deres egen økonomi, når de flytter hjemmefra – vi skal jo helst ikke se dem i Luksusfælden om ti år, fortæller Lise Bech Pedersen, der var den anden underviser på forløbet.

Forløbet “Privatøkonomi” er udviklet af Morsø Handelsgymnasium, som også står for undervisningen, der foregår på HHX.

Forløbet er en del af konceptet “HHX elev for en dag”, som også indeholder andre undervisningsforløb på Morsø Handelsgymnasium.

Forfatter

Related posts

Top