Rund fødselsdag: Ikonisk “dørstopper” fylder 50 år

Er der trægulv i dit hjem eller på dit arbejde, så er der en god sandsynlighed for, at du er i nærkontakt med et meget karakteristisk produkt fra den danske virksomhed Knudsen Kilen hver dag uden at vide det. Mange gulve er nemlig klodset op med den gule kile, der alene i 2019 er solgt i otte millioner eksemplarer.

Men en vis bestanddel af de mange kiler ender over gulvene og i klemme under dørene i private hjem, på kontorer og i værksteder. Det er nemlig i rollen som dørstopper, at kilen gør sig mest bemærket.

– Det har altid været en stående joke i firmaet, at vi er mest kendt for at producere dørstoppere. For bliver kilen brugt til sit rigtige formål, skal man jo helst ikke bemærke, at den er der, forklarer salgschef for Knudsen Kilen, Henrik Lund.

Uændret i 50 år
Den første gule kile så dagens lys i 1970, da tømrermester Johannes Knudsen slog sig sammen med sin svigersøn, Christian Overland. Som tømrermester var Johannes Knudsen træt af at slæbe mursten eller lignende op på sjette etage, når gulvene skulle klodses op, og sammen med Christian Overland fødes idéen til et let alternativ til opklodsning i tidens nye supermateriale: Plastik.

Den gule kile fra Knudsen Kilen har været brugt til opklodsning af gulve i 50 år. Foto: Knudsen Kilen

– Ved at producere kilerne i plast udfyldte de et tomrum i byggemarkedet og kunne masseproducere et langt bedre og billigere produkt end alternativerne. Og de ramte plet fra begyndelsen. For vores nuværende kiler er identiske med den oprindelige, der nu har 50 år bag sig, fortæller Henrik Lund.

Plastkilerne fra Knudsen Kilen er udført i ensartet og genanvendeligt PE-plast, der kan indgå i bygningens cirkulære livscyklus. Materialevalget giver samtidig kilen en af dens vigtigste egenskaber:

– Kilerne er meget holdbare med en levetid på cirka 100 år. Så i mange tilfælde overlever kilerne den bygning, de oprindelig var brugt i. Om det er derfor, at kilerne ender som dørstoppere, ved jeg ikke. Men ser jeg en slidt kile brugt som dørstopper, skifter jeg den med glæde ud med en ny, siger Henrik Lund og fortsætter:

– De er så populære som dørstoppere, at en konkurrent i udlandet har lanceret en kopi i næsten samme gule farve. Og det udelukkende som dørstoppere. Det tager vi som et kompliment.

Foto: Knudsen Kilen

Forfatter
Top