REMA 1000 får pris for kamp mod madspild

Afskaffelse af mængderabatter, introduktion af brød og kød i mindre pakker for at imødekomme de 1,5 millioner singler i Danmark samt donationer af overskudsmad til hjemløse er blot nogle af de initiativer, der har gjort Rema 1000 fortjent til innovationsprisen ‘en Dybe tallerken.’

Discountkæden får Dansk Fødevare Forums kvalitetspris for sin mangeårige kamp mod madspild. Prisen overrækkes af administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup:

– Rema 1000 får prisen for sit stærke, stædige og kontinuerlige fokus på madspild. Kæden har udvist mod til at påtage sig pionerrollen og engagere sig i kampen mod madspild. Gode holdninger er forvandlet til handling. Det vil vi gerne belønne, siger Karen Hækkerup.

Langvarig kamp imod madspild
Discountkæden har siden 2008 været pioner i kampen mod madspild ved blandt andet at afskaffe mængderabatter i alle kædens danske butikker og ved at sælge udvalgte varer med begrænset holdbarhed til nedsat pris i stedet for at smide dem ud.

Indkøbs- og marketingsdirektør i Rema 1000, Anders René Jensen, glæder sig over, at butikkens initiativer nu bliver belønnet med en innovationspris:

– Det bekræfter os i, at vi er på rette vej. Da vi begyndte vores arbejde i 2008, gik vi virkelig imod traditionerne i dansk dagligvarehandel. Dengang handlede det hele om at få forbrugerne til at købe så meget som muligt – uanset, om de kunne bruge det eller ej. I dag er madspild virkelig kommet på dagsordenen, og den her pris motiverer os til at fortsætte arbejdet, så vi kan bidrage til at få mindsket madspild endnu mere de kommende år, siger Anders René Jensen.

Gav mad til fattiges jul
Rema 1000 har også igangsat en landsdækkende aktion i samarbejde med Dansk Folkehjælp, hvor kæden i december sidste år videreformidlede overskudsmad fra julen til ca. 500 fattige danske familier.

På samme måde bliver de varer, hvor indpakningen er gået i stykker, allerede når de er på de centrale lagre, kørt til ’Projekt Hjemløs’ i København.

I 2015 betød det, at 33 tons fødevarer kom hjemløse til gode i stedet for at blive smidt ud.

FAKTA:
Ta’ mig – jeg er single
Rema 1000-kæden består af selvstændige købmænd, så der findes ikke samlede tal for, hvor meget madspild kæden har undgået siden 2008. Men eksempelvis har Rema 1000 i Carlsberg-byen i København over en toårig periode reduceret madspild på følgende områder:

Bananer: 80 pct. På en lille kasse ved bananerne står der ”Ta’ mig – jeg er single”. I kassen ligger alle de bananer, som kunderne har adskilt fra klaserne og dermed bliver de enkelte bananer også solgt.

Bagerbrød: 20 pct. Her mærker butikken det bagerbrød, der er tilbage kl. 19, og sætter det ned med 50 pct.

Fabriksbrød: 30 pct., kød: 80 pct., pålæg: 30 pct., mejeri: 30 pct. Reduktionerne er opnået ved at have ekstra fokus på vejret, de forskellige sæsoner og ved at sælge udvalgte varer med begrænset holdbarhed til nedsat pris i stedet for at smide dem ud.

Forfatter

Related posts

Top