Fra onsdag den 1. oktober træder en ny emballageafgift i kraft i Danmark, som betyder prisstigninger i supermarkeder. Afgiften, også kaldet udvidet producentansvar, stammer fra et EU-direktiv og betyder, at virksomheder selv skal betale for håndtering af deres emballage.
De Samvirkende Købmænd advarer om, at regningen ender hos forbrugerne.
Hos Coop stiger priserne på udvalgte varer med cirka 1,5 procent, bekræfter informationsdirektør Jens Juul Nielsen.
Rema 1000 følger trop og justerer priserne på udvalgte varer fra 1. oktober, siger Jonas Schrøder. Eksempelvis stiger prisen på en liter mælk fra 12,50 kroner til 12,68 kroner.
Salling Group, der ejer Netto, Føtex og Bilka, har tidligere advaret om, at afgiften kan blive en “potentiel milliardregning” for kunderne.
Forbrugerne kan derfor forvente at mærke små, men generelle prisstigninger i supermarkedernes indkøbskurve.
Foto : REMA 1000






