“Nessie” skal i gennem større omgang på Agger Værft

Ganske som planlagt tager MF Næssund de sidste turer over det smalle sund mellem Sydthy og Sydmors her på årets andensidste dag i dag fredag, som LimfjordUpdate kunne berette i går. Én af de første dage i det nye år, sætter en lille håndfuld af færgens venner kursen mod Agger Værft, hvor en grundig gennemgang og pleje skal pågå de næste uger.

– Det er med stor glæde, at vi kan se tilbage på en uafbrudt og stabil sejlads siden vi ”genstartede” det gode skib for et lille halvt år siden nemlig d. 1. Juli siger overfartsleder Find Pedersen og formand Henrik Olsen samstemmende.

Kun afbrudt af en lille måned i efteråret, hvor vi måtte assisterer Venøboerne, da to nye færger havarerede samtidig. Pludselig fik MF Næssund her en helt afgørende rolle som den sidste livline for Venøboernes dagligdag.

I mellemtiden måtte Morsingboer og Thyboer tålmodig nøjes med den lille Venøsund, der er samme størrelse som den gamle Næssundfærge.

– Det gik, og tak for tålmodigheden til vores gæster på sundet, der med den lille færge fik en ekstra oplevelse konstaterer Find Pedersen.

Stabilitet er en dyd og kommer ikke ud af det blå
Gode folk på dækket og i styrhuset har gjort en stor forskel.

– Sammen med, vel nok Danmarks mest erfarne overfartsleder, når det drejer sig om denne færgetype, har vores folk ombord formået at passe rigtig godt på det gode skib, og det er af uvurderlig stor værdi fortæller Henrik Olsen.

Og derfor er man også i fuld gang med at “overlevere historien”.

– Det er håndplukkede folk, der føler for det og ved, hvad de har med at gøre – samtidig er de under stadig oplæring af Find. Det tager jo en rum tid at få overleveret mere end 40 års håndgribelig erfaring understreger Henrik Olsen.

Næssundfærgen bund 2

Fire større indgreb venter på værftet
I Agger skal Nessie igennem flere indgreb.

For det første skal hun gennemgå det årlige lovpligtige syn, der bl.a. kræver en besigtigelse af bunden, så hun skal trækkes op på bedding.

– Samtidig skal vi,have gennemført fire tiltag, hvis de sidste brikker falder på plads i finansieringen: For det første skal motoren have en hovedgennemgang, så den er klar til længere tursejladser. For det andet skal hele maskinrummet og motor renses ned og males op. For det tredje vil det tidligere passagerrum under dæk blive genetableret, dog ikke som passageropholdsrum men som oplevelses- og formidlingsrum. Endelig for det fjerde skal træværket over vandlinjen gennemgås, renoveres og males, så Nessie står helt skarp til sæson 2017. Allerede nu har en stor flok frivillige kæmpet med at få det fine teaktræ på skibets sidehuse til at fremstå i sin oprindelige glød igen, fortæller Henrik Olsen.

Og skibet kommer ikke til at ligge ved kaj og samle støv den kommende sæson.

– Vi glæder os til at starte op med sejlads hver dag, også i weekenderne fra 1. marts. På hverdagene sejler vi som vi kender det i dag. I weekenderne starter vi lidt senere og slutter lidt før. Allerede nu, åbner vi op for booking af færgen til særlige arrangementer – alle aftener er som udgangspunkt en åben mulighed for en helt særlig oplevelse, fortæller Henrik Olsen.

Forfatter

Related posts

Top