Næsten hver 4. kører 100 km/t. på landevejene

Alt for mange bilister kører for stærkt på landevejene, viser en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik.  Og det er de samme forklaringer – eller undskyldninger- der går igen.

“Jeg var kommet for sent ud ad døren, så jeg trykkede måske lidt ekstra på speederen”.” Jeg har kørt her 100 gange før. Der sker jo ikke noget her.” De fleste bilister kan nok nikke genkendende til undskyldninger som disse, når de vælger at køre for stærkt. Men hvis det går galt i trafikken, er selv en lille fartoverskridelse med til at gøre ulykken meget værre.

I den nye fartkampagne “Sænk farten – bare lidt” fra Rådet for Sikker Trafik er det netop bilisternes forklaringer på, hvorfor de kører for stærkt, der bliver sat under kritisk lup. Kampagnen har fokus på landevejene, som er nogle af de mest uheldsramte vejstrækninger blandt andet på grund af for høj fart.

I en ny undersøgelse, som Promonitor har gennemført for Rådet for Sikker Trafik blandt 2.354 bilister i 1. halvår af 2019, svarer 56 %, at de meget ofte, ofte eller engang imellem kører 90 km/t. eller mere på landevejene, hvor hastighedsgrænsen er 80. Og næsten hver fjerde (23 %) svarer, at de kører 100 km/t. eller mere.

– Det kan måske føles helt ufarligt at køre lidt for stærkt. Men selv de små fartoverskridelser er hvert år skyld i, at mennesker mister livet eller kommer alvorligt til skade. I en kritisk situation kan selv en lille fartoverskridelse betyde, at du skal bruge markant flere meter på at bremse eller slet ikke når at standse op i tide, siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Selv om gennemsnitsfarten på vejene er faldet hen over årene, er der stadig for høj fart i omkring halvdelen af dødsulykkerne, viser ulykkestal fra Vejdirektoratet. Og landevejene er særligt hårdt ramt. Seks ud af ti trafikdræbte mister livet på en landevejsstrækning.

Og det er ikke kun de meget høje fartoverskridelser, der koster liv. I 62 % af dødsulykkerne, hvor der er for høj fart involveret, var hastighedsgrænsen overskredet med mindre end 20 km/t., viser tal fra Vejdirektoratet. Så selv en lille hastighedsoverskridelse er risikabel. Det er budskabet i den nye kampagne “Sænk farten – bare lidt”, som 81 kommuner er gået med i sammen med Rådet for Sikker Trafik.

Derfor kører jeg for stærkt
For at blive klogere på, hvorfor folk kører lidt for stærkt, har Rådet for Sikker Trafik gennemført en undersøgelse i august blandt knap 1.000 bilister, som siger, at de kører lidt for hurtigt.

Og der er mange forklaringer på, hvorfor nogle bilister træder lidt for hårdt på speederen. De fleste siger, at de bare følger trafikken, og at vejen indbyder til at køre for hurtigt. Men ingen af forklaringerne er holdbare set i forhold til den risiko, der er ved at køre for stærkt.

– Du synes måske selv, at du har verdens bedste undskyldning for at køre for stærkt. Men fysikken er ligeglad med, hvilke undskyldninger du har, hvis der sker noget uventet, og du pludselig skal bremse eller undvige. Det er budskabet i den nye kampagne, siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

De 10 mest brugte forklaringer på at køre lidt for stærkt:
1. Jeg følger trafikken
2. Vejen indbyder til at køre hurtigere end hastighedsgrænsen
3. Der er ikke andre trafikanter
4. Jeg glemmer at holde øje maed min fart
5. Jeg mærker ikke, at jeg kører for stærkt
6. Jeg har travlt
7. Jeg er en erfaren bilist
8. Jeg kender vejen godt, og der sker sjældent noget
9. Jeg er i godt eller dårligt humør
10. Det føles godt at køre stærkt
(kilde: Epinion for Rådet for Sikker Trafik, august 2019, 998 adspurgte personer, der kører for stærkt på landevejene).

Så mange kører meget ofte, ofte eller en gang imellem 90 km/t eller mere, når hastighedsgrænsen er 80 km/t.:
•    Fyns Politikreds: 56 %
•    København Politikreds: 45 %
•    Københavns Vestegns Politikreds: 53 %
    Midt- & Vestjyllands Politikreds: 72 %  
•    Midt- og Vestsjællands Politikreds: 49 %
•    Syd- & Sønderjyllands Politikreds: 62 %
•    Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds: 47 %
•    Sydøstjyllands Politikreds: 61 %
•    Østjyllands Politikreds: 53 %
•    Nordjyllands Politikreds: 63 %
•    Nordsjællands Politikreds: 45 %
•    Gennemsnit: 56 %

Foto: Rådet for Sikker Trafik

Forfatter

Related posts

Top