Næssundfærgen sejler videre med ny fartplan

Næssundfærgen sejler videre ind i efteråret efter en sommer, hvor færgen på halvanden måned har haft 15.407 gæster ombord.

– Det sker med uændret fartplan frem til 15. september, og herefter sejler vi videre med en lettere revideret fartplan. Som vi kan se tingene udvikle sig, tør vi godt på nuværende tidspunkt melde ud at sejladsen fortsætter i en hensigtsmæssig form frem til og med efterårsferien. Sommerens billetsalg har levet op til vore budgetter, og vi kan godt slå fast, at driftsformen og ideen bag Næssundfærgen kan bære, siger Henrik Olsen der er formand for Næssundfærgens Venner.

Rigtig strategi årsag til succes
Succesen skyldes ikke mindst, at strategien har været rigtig.

– Tanken om de ”tre ben” at stå på – som dels turistattraktion, dels levende museum og dels tæt trafikalt bånd mellem Mors og Thy – er rigtig. Ingen af de tre ”ben” kan bære alene, men de tre ben kan til sammen bære færgens fremtid, i hvert fald i en del af året. Ingen af indtægterne kan undværes, og i tilgift kræver den historiske bilfærge-overfart masser af frivilligt arbejde og positiv respons med støtte fra både fonde, virksomheder og private, siger Henrik Olsen der samtidigt påpeger, at reaktionerne har været positive.

Samtidigt har man haft stor succes med sine “event-sejladser”. Senest den 16. august, hvor færgen var udsolgt med 97 deltagere på en tur til Doverodde. Her var billetterne solgt inden man havde nået at skyde markedsføringen i gang.

Henning Styrmand Næssund

Langsitet træk og revideret sejlplan de kommende måneder
Rom blev som bekendt ikke bygget på een dag. Derfor venter der også et sejt langt træk for folkene bag færgen.

– Vi tænker langsigtet. Færgen skal være her såvel næste år som om fem og ti år. Som tiden går, vil den helt sikkert vokse som attraktion og udflugtsmål. Men for at komme videre med udviklingen, er det helt nødvendigt, at vi har en fornuftig balance i driftsøkonomien nu. Vi sejler efter den nuværende fartplan frem til 15. september. For hver dag der går, bliver vi klogere på, hvor langt og hvordan vi kan få enderne til at nå sammen. Derfor beder vi alle vores gæster, trofaste brugere og mange støtter om forståelse for, at vi efter d. 15. september forbeholder os ret til at revidere sejlplanen. I første omgang i perioden frem til og med efterårsferien, altså den 23. oktober, siger Henrik Olsen.

Færgen har nemlig ikke godt af at ligge stille.

– Vi har af flere grunde et stort ønske om at holde gang i den gamle ”Alpha-han” under dæk så længe som muligt. En gammel dame som Næssundfærgen har det bare bedst med at være i gang. Det samme gælder hensynet til at fastholde vores besætning. Her må vi også sande, at for lange driftspauser er uhensigtsmæssigt. Allerede nu kan en forlængelse af sæsonen resultere i den første tilflytter til området. Endelig ved vi jo, at vi skal værne om den positive og begejstrede opbakning, som færgen har modtaget både blandt turister og lokale. En pause, hvor Nessie skal undværes, må derfor ikke være for lang, siger Henrik Olsen.

Næssundfærgen Agger Værft

Nessie SKAL  dog også smukkeseres
Nessie SKAL på bedding, og derfor er sejladsen under alle omstændigheder indstillet i januar og februar.

– Men vi vil sammen med interessenterne omkring færgen arbejde for at pausen på begge sider heraf bliver så kortvarig som muligt. Her og nu vil vi gerne indsamle lidt flere erfaringer, inden vi lægger os fast på sejlplanen for mellemsæsonen, siger formanden. Siden er det de økonomiske muligheder, der afgør, hvor lang tid sejladsen fortsætter. Vi vil gerne sejle mest muligt, men vi kan ikke tåle, hvis sejladsen dag efter dag dræner kassen! Sker det, er vi nødt til at forkorte sæsonen, siger Henrik Olsen og fortsætter med denne opfordring:

Så: Gæst færgen så ofte som muligt, nyd den dejlige tur over Limfjorden og glæd dig over vores levende klassiker. Hav klippekortet ved hånden og brug det flittigt! Med en pris på 30 kr. for bil og alle kræver det ikke de store overvejelser at forsøde dagen og forkorte vejen med en lille færgetur. Så er du med til at sikre, at færgen kan fungere som lokal attraktion, trækplaster og forbindelseslinie så stor en del af året som muligt!

Forfatter

Related posts

Top