Når kommuner ikke er på sociale medier får vi “Fuck you”-vælgere

10 kommuner er endnu ikke på Facebook. Det viser en optælling lavet af DR P4 Midt & Vest. Og mange af de øvrige 88 kommuner, som har en Facebook-side eller -profil, er for dårlige til at kommunikere med borgere gennem det sociale medie, mener medieforsker Jesper Tække fra Aarhus Universitet.

Det kan få store konsekvenser, når der mangler god nok kommunikation mellem kommune og borgere:

– Folk bliver “fuck you”-vælgere og stemmer på populistiske højreorienterede. Det gør de, fordi de er koblet af udviklingen, fordi kommunerne ikke formår at søge kontakt med dem og tage deres problemer alvorligt, siger han til DR P4 Midt & Vest.

Struer Kommune er én af de 10 kommuner, som endnu ikke er på Facebook. En beslutning, der blev truffet aktivt for år tilbage.

– Vi havde en arbejdsgruppe, der så på datadeling og det med, at Facebook ejer data. Det bekymrede arbejdsgruppen, så derfor har Facebook været i mølposen indtil nu, forklarer Christian Møller Nielsen, presse- og kommunikationskonsulent i Struer Kommune til DR P4 Midt & Vest.

Men nu vejer fordelene alligevel tungere end ulemperne i Struer Kommune. Så om få uger kan de knap 21.500 borgere i Struer også finde deres kommune på Facebook.

– Der kan vi gå i dialog og tage imod idéer fra borgerne. Det kan vi ikke på samme måde nu, hvor man skal finde en mailadresse på vores hjemmeside eller fysisk gå ind på vores infocenter, siger han til DR P4 Midt & Vest.

Både Thisted og Morsø Kommuner bruger de sociale medier aktivt til direkte kommunikation med borgerne.

Forfatter

Related posts

Top