Mors-virksomhed mærker “ny” sommerhus-tendens

I løbet af de sidste ti år er antallet af feriehuse på 150 kvadratmeter eller derover steget med 36 procent, mens kvadratmeterprisen i samme periode er blevet knap otte procent dyrere.

Danskerne investerer således i langt højere grad i sommerhuset, og det mærker man hos vinduesproducenten Outrup på Mors. Her bliver skræddersyede og unikke vindues- og dørløsninger efterspurgt i markant højere grad sammenlignet med for ti år siden.

– Førhen blev der sjældent stillet større krav til sommerhusenes vinduer og døre. Men i dag mærker vi i høj grad, at de ekstraordinære detaljer bliver tilvalgt, og at sommerhusejerne og -byggerne går op i, at det skal være kvalitetsløsninger, der både er pæne at kigge på og samtidig holder i mange år, fortæller salgschef, Jan Kampman, og fortsætter:

– I dag leverer vi således alt fra brede skydedøre til vinduespartier med ultrasmalle sprosseløsninger og en særlig udformning på glaslister, som lukker ekstra meget lys ind, samt forskellige mønstre, farver eller andet, der passer præcis til resten af sommerhusets udtryk. Der bliver med andre ord i dag efterspurgt løsninger, der giver udsigt til langt mere end førhen.

Samme udvikling kommer også til udtryk, når man kigger på sommerhusenes kvadratmeterpris. Ifølge tal fra Boligsiden.dk er kvadratmeterprisen på et feriehus på landsplan steget med knap otte procent siden 2010, og det er ifølge Jan Kampman blandt andet også et resultat af, at vi bygger og prioriterer anderledes i dag.

Forfatter

Related posts

Top