Mors skal udvikle fyrtårne og gå turistmidlerne efter

Der er behov for, at Mors udvikler nye og styrker sine bestående fyrtårne. Og derfor kan det være nødvendigt at gå anvendelsen af turistmidlerne igennem, mener Jesperhus direktør Peter Overgaard.

Han peger på, at Thy over tid har udviklet turistmæssige fyrtårne som fx. Nationalpark Thy og ikke mindst Cold Hawaii. Han betegner disse fyrtårne som unikke og de er der hele året rundt – noget man ikke har andre steder i den udformning, de har i Thy.

– hvad har man på Mors ? Der har man Mors Thy Håndbold om vinteren (sammen med Thy, red.),  Jesperhus i sommerhalvåret og så har du nogle gode arrangementer som Skaldyrsfestivalen. Men Skaldyrsfestivalen er ikke et fyrtårn, når man kun har det en weekend. Men det har mulighed for at blive et fyrtårn, hvis man f.eks. udvikler et koncept, hvor der er et skaldyrsarrangement hver lørdag i sommersæsonen. Fordi skaldyr er unikt. Noget man ikke har andre steder og det vil trække folk til. Og gør man det, vil det være en tradition og dermed et fyrtårn,  påpeger Peter Overgaard.

Det unikke trækker folk til
Mors er nødt til at følge med tiden og udvikle sig.

– vi lever i en ny tid i dag, og hvis du ikke har noget, der er anderledes, taber du kampen. Der er mange rare mennesker på Mors og der er enorm flot natur. Men det er der altså også i landets 97 andre kommuner. For slet ikke at tale om sydpå, hvor der ovenikøbet er varmere og billigere at tage hen. Vi har lært i Jesperhus, at har du ikke noget, der er unikt (Hugo konceptet, Piratshow mv., red.), hvis du ikke adskiller dig fra det, man har andre steder og ikke kan bryde igennem kommunikationsmuren på internettet, så taber du kampen om turisterne, siger Peter Overgaard.

Servicetjek på brugen af turistmidlerne
Derfor kunne Peter Overgaard godt ønske sig et serviceeftersyn af, hvorvidt man bruger turistmidlerne rigtigt på Mors.

– man skulle måske kigge på, om man ikke skulle flytte nogle penge fra cykel- og busture og almindelige ting, der sker alle andre steder, over til udviklingen og markedsføringen af fyrtårne, der kan trække større antal turister til og måske hele året, siger Peter Overgaard.

Han frygter, at får man ikke gjort noget, vil udviklingen komme til at koste turister på sigt.

Forfatter

Related posts

Top