Kamp om valgflæsket

Middagsbordene i Danmark kommer til at bugne af stegt flæsk og persillesovs, når kalenderen viser d. 18. juni 2015. Valgflæsket bliver nemlig solgt i et tempo, der giver Danish Crown rigeligt at se til for at sikre, at alle kan få lov at spise traditionel dansk mad på valgdagen.

– Vi oplever et helt enormt aftræk af stegt flæsk i de her dage. Vi har allerede solgt 5-6 gange så meget som på en almindelig uge, og det vidner om, at mange kantiner og restauranter går efter at have den helt rigtige ret på menuen den dag, hvor danskerne skal til stemmeurnerne, siger Mette Rothmann, der er salgsdirektør i Danish Crown Foodservice.

I både 2011 og igen ved kommunalvalget i 2013 steg salget af den populære udskæring markant op til valgene – både fra specialgrise som Friland og Friland Økologi, Antonius, Bornholmergris og 100% dansk svinekød. Ved det seneste valg steg var afsætningen af flæsk 2,5 gange større i valgugen, når man sammenlignede med den samme uge året før.

– Tendensen er den samme i år. Når vi ser ind i valgugen, så har vi allerede på nuværende tidspunkt bestillinger fra kæderne på mere end det dobbelte i forhold til en gennemsnitsuge, siger Torben Pedersen, der er salgschef i DC Pork Danmark.

Ingen løfter
Udtrykket valgflæsk er oprindeligt et udtryk for lidt for vidtløftige valgløfter, som dateres tilbage til slutningen af 1800-tallet. Med tiden har det så udviklet sig til, at mange danskere ynder at sætte nationalretten stegt flæsk på menuen, når der afholdes valg i Danmark.

Trods det forestående valg tør Mette Rothmann dog ikke afgive nogen løfter til de kunder, der endnu ikke har sikret sig flæsk til valgdagen.

– Lige nu sidder vi og er ved at få puslespillet til at gå op, så alle kan få flæsk på bordet, men vi kan meget vel komme i den situation, at vi må melde hus forbi til kunder, der ringer i sidste øjeblik for at bestille, så det er ved at være sidste udkald, siger hun.

Forfatter

Related posts

Top