HTX-elever gentager successen til World Robot Olympiad

For første gang nogensinde er det lykkedes en uddannelsesinstitution at vinde den nationale konkurrence i World Robot Olympiad (WRO) to år i streg med to forskellige mandskaber. To skarpe elever fra Teknisk Gymnasium i Thisted kom, så og sejrede, da de i weekenden stillede op til WRO på Datalogisk Institut i Aarhus.

Med sejren i Aarhus kvalificerede de to elever, Mouritz Jørgensen og Christoffer Jønsson, sig direkte til den internationale del af konkurrencen, der i år bliver afholdt i Costa Rica i weekenden d. 10.-12. november.

Sværhedsgraden er skærpet
Mouritz og Christoffer dyster i den sværeste kategori, ’Regular’, hvor de under temaet ”Robotter for bæredygtighed” skal bygge og programmere en robot, der skal klare en række foruddefinerede opgaver på årets bane – en bane, der har vist sig at være lidt af en udfordring.

– Sværhedsgraden er uhyggelig høj i år. Ingen af de deltagende lande har endnu haft deltagere, der har scoret maksimumpoint eller fuldført banen 100%. Kineserne, som ellers plejer at være helt fremme i forreste række inden for robotprogrammering, havde slet ikke taget den sidste del af banen med i deres nationale konkurrence, fordi sværhedsgraden simpelthen var for stor. I den danske del af konkurrencen, tyngede det høje niveau også. Oprindeligt var der 14 tilmeldte hold i Reular-kategorien, men det endte med at kun tre hold stillede op – de øvrige valgte simpelthen at trække sig, fortæller lektor Allan Ekström fra EUC Nordvest.

Af de tre deltagende hold var det faktisk kun teamet fra Teknisk Gymnasium i Thisted, der opnåede point på banen, så det var ikke på målfoto, sejren skulle afgøres – den var klokkeklar.

Stigende interesse for robotterne
Teknisk Gymnasium i Thisted oplever generelt en stigende interesse for robotprogrammering, og man er derfor også begyndt at inddrage robotterne i brobygningsforløbene for de lokale 8. klasser.

– Mouritz og Christoffer har netop stået for et sådan brobygningsforløb, og lærerne fra den pågældende skole fortalte, at eleverne nærmest ikke var til at komme i kontakt med, da der var robotter på programmet. De var fuldstændig opslugt af at bygge og programmere. Der er slet ikke nogen tvivl om, at vi har fat i noget, som vi helt sikkert skal dyrke. Derfor er det også et område, vi vil prioritere højt fremadrettet – både i forhold til at inddrage robotterne i den daglige undervisning, men også i forhold til kompetenceudvikling blandt underviserne. Vi har allerede planlagt et to-dages kursusforløb for vores undervisere, hvor Aarhus Universitet vil sætte fokus på især Lego Mindstorm, som er det produkt, vi konkurrerer i til WRO-konkurrencerne, så det er bestemt et område, vi også fremadrettet kommer til at satse på, slutter Allan Ekström.

Foto : Allan Ekström

Forfatter

Related posts

Top