Malte Houe har kun haft sin TikTok-profil i fire dage – men han har allerede fået titusindvis af visninger. Den unge venstrekandidat forsøger at nå de unge vælgere på TikTok ved at danse sig ind i deres feed.
Hans mest sete video indtil nu viser ham danse til De Nattergales klassiker “Han ska’ bare lige ha’ det regnet ud”. Den har rundet 46.000 visninger.
– Det er jo fuldstændig umuligt at regne ud, hvad der går godt, så vi skal bare give den gas og lave en hel masse forskelligt. Det er jo bare kvantitet over kvalitet,” siger Malte Houe til DR.dk.
Strategien er at bruge de virale videoer som en slags døråbner.
– Når folk så kommer ind og kigger på profilen, ligger der også videoer, hvor jeg taler om konkrete mærkesager og ting, vi skal arbejde med på Mors, forklarer han.
Men ifølge kommunikationsrådgiver Astrid Haug er det langt fra sikkert, at dansetrinene fører til stemmer.
– Det er lidt ligesom at få jackpot eller gå på casino. Man kan være heldig og ramme TikToks algoritme, men sandsynligheden er meget lille, siger hun.
Hun påpeger, at mange politikere, der går viralt, gør det, fordi folk griner af dem.
– Og så kan man jo diskutere, om al omtale er god omtale – især midt i en valgkamp, siger hun.
Ifølge tal fra DR Medieforskning bruger 41 procent af unge mellem 15 og 29 år TikTok ugentligt. Det gør platformen til en vigtig – men uforudsigelig – kampplads for lokalpolitikerne.






