Hanstholm Havn har mod på mere udvidelse

Hanstholm Havn forventer at sætte navne på de fem entreprenører, der skal byde på den over 500 mio. kr. dyre udbygning af af havnen frem imod 2020. Viser det sig, at de nuværende planer ikke er nok, er havnen klar til at bygge yderligere imod øst.

Det fortalte Havnedirektør Niels Clemensen på Thy Erhversforums Generalforsamling.

Der investeres allerede nu 35-40 mio. kr. i kassehal samt køle- og auktionshal, og resten af de investeringer, der ligger udenfor den store havneudvidelse, følger det kommende års tid.

– nu skal vi i gang med at sælge de 130.000 kvm. baglandsarealer, der skal rumme ikke blot fiskeindustri men alle de industrier, der er relateret til fiskeriet eller som passer ind i havnen. Vel at mærke arealer, der først står færdige om tre år, sagde Niels Clemensen.

 

Entreprenører der skal bydes udpeges i næste uge
Han kunne også fortælle, at bestyrelsen for havnen forventer at sætte navn på de fem entreprenører, der indbydes til at byde op opgaven med at udvide havnen.

– der bliver tale om fem virksomheder. En dansk og fire udenlandske, fortalte Niels Clemensen.

Han opfordredede de lokale virksomheder til at give sig til kende overfor havnen idet – ikke mindst de udenlandske entreprenører – vil få et stort behov for at få lokale underleverandører.

– det er vigtigt, at erhvervet får lavet den liste og at vi kan få dem med rundt, lød opfordringen fra Niels Clemensen.

Han forventer, at kontrakten underskrives til oktober, og at entreprenøren begynder at bygge arbejdslejr mv. op og at byggeriet så går i gang i foråret 2018.

 

 

Vil skabe egen forretningsmodel og ikke stjæle fra andre
Mange ville mene, at det er oplagt for Hanstholm Havn at gå ind på de forretningsområder, nabohavnene i Hirtshals og Hvide Sande har.

– det gør vi ikke. Vi kigger imod Belgien, Frankrig, Tyskland og De Britiske Øer. Fartøjerne fra de lande, vil vi gerne lokke til Hanstholm. Og det kan vi gøre, fordi vi har gode priser på auktionen, fordi vi kan og skal kunne levere en hurtig service i forhold til reparationer og bunkering af olie mv., sagde Niels Clemensen.

Han opfordrede samtidigt til, at man i lighed med nabohavnene får lavet en serviceklynge. Og havnen har besluttet, at den nye forretningsudvikler de første to år, skal løbe klyngen igang og herefter skal den køre af sig selv.

– det skal være restriktivt, hvem der kommer med. Man skal kunne bidrage med noget. Vi skal bruge klyngen, når vi sælger Hanstholm og det fordrer samarbejde, og deri opfordringen til, at det her kommer op at stå. Lukket det, står vi stærkere, sagde Niels Clemensen.

Og er den nye havneudvidelse ikke nok, har man mod på mere.

– så kigger vi imod øst, hvor der stadig er plads til at udvide, sagde havnedirektøren.

Han påpegede, at han har en god dialog med surferne, der er dybt bekymrede for, at havneudvidelsen vil ødelægge surfspottet Middles, der er blandt de bedste i Cold Hawaii.

Offshore og færger ligger ikke i kortene
Kan fortalte også, at det ikke ligger i kortene, at man satser på færgedrift og offshore i forbindelse med havneudvidelsen.

– fokus er fiskeriet. Vi er landets største havn på  konsumfisk. Offshore er presset på grund af den aktuelle krise, olieindustrien sidder i. Men vi følger selvfølgelig mulighederne tæt, sagde Niels Clemensen.

Han påpgede også Danish Ocean Cluster – et nyt innovationshus, der indrettes i det gamle rådhus i Hanstholm. Her skal man udvikle nye produkter og forædle produktionsmetoderne indenfor fiskeindustrien.

– vi ved fra Island, at man har stor succes med at lave nye produkter baseret på fraskæret fra fiskeindustrien, sagde Niels Clemensen.

Han afviste samtidigt, at Hanstholm kan blive ny udskibningshavn til Grønland. Det var hans vurdering, at udskibningerne ender i Aarhus, hvor Grønland går i samarbejde med Island om fælles udskibning til Island og Grønland.

Og så inviterede han ellers til havnens 50 års jubilæum i dagene den 8.-9.-10. september 50 års jubilæum, hvor man håber på et få royalt besøg.

Forfatter

Related posts

Top