Gør det for Thy: Corona-kampagne skudt igang

Lad det være sagt med det samme: Thyboerne har været rigtig gode til at passe på hinanden under coronakrisen. Thisted Kommune har været stort set smittefri hele foråret og starten af sommeren.

Men de seneste uger er smitten kommet inden for kommunegrænsen, og lige nu er smittetrykket i Thy over Statens Serum Instituts bekymringsgrænse på 20 tilfælde pr. 100.000 indbyggere inden for en uge. Det stigende smittetryk har fået flere aktører i Thy til at gå sammen om en ny corona-kampagne, der skal minde alle thyboerne om, at vi skal blive ved med at passe på hinanden.

Det fortæller Tue von Påhlman, der er direktør for Social og Sundhed i Thisted Kommune:

– Coronavirus er en realitet, vi bliver nødt til at forholde os til, og vi vil gerne være med til at minde thyboerne om, hvorfor det er så vigtigt, at vi bliver ved med at leve op til sundhedsstyrelsens anbefalinger. Vi gør det for fællesskabet og Thys skyld.

Skal motivere den gode adfærd
Kampagnen indeholder en række elementer, der vil blive spredt ud i hele Thy. De har alle forskellige budskaber, der kredser om, at vi passer på hinanden for fællesskabets skyld. Budskaberne går blandt andet på, at vi skal gøre en indsats for livet i hverdagen, besøget hos bedste og yndlingskollegaen på kontoret.

Det hele udspringer af det gennemgående budskab: Gør det for Thy.

Kampagnen bliver synlig i det fysiske rum, hvor der bliver hængt plakater op med forskellige budskaber. Derudover vil kampagnen blandt andet køre på forskellige sociale medier.

– Thyboerne har gjort en rigtig flot indsats for at begrænse smitten, men der er flere, der bliver syge, og det er alvorligt. Det kan i sidste ende handle om menneskeliv, udtaler Tue von Påhlman.

Står stærkere sammen
Udover Thisted Kommune har både Thy Turistforening, Thy Erhvervsforum og Vi Elsker Thy været med til at udvikle kampagnen. Da smittetrykket i kommunen begyndte at stige, var aktørerne hurtige til at mødes for at drøfte, hvad man kunne gøre for at vende udviklingen igen.

– På trods af Thy’s mange kvadratkilometer holder vi thyboer sammen, så selvfølgelig står vi også sammen, når vi minder hinanden om, at vi skal blive ved med at passe på, udtaler Mai Manaa, der er turistchef i Visit Thy.

Mikkel Johansen, der er erhvervschef i Thy Erhvervsforum, tror på, at det gør en forskel, at både kommunen, erhvervslivet, turismen og detailhandelen er enige om at gøre en ekstra indsats.

Foto: Thisted Kommune

– Der er en styrke i, at vi er så mange aktører, der går sammen om at få budskabet ud til så mange som muligt. Vi står skulder ved skulder, og det er også med til at signalere, at det her altså er vigtigt, siger Mikkel Johansen.

Kampagnen er lige nu ved at blive rullet ud. I løbet af de kommende dage vil budskaberne i kampagnen blandt andet dukke op i daginstitutioner, skoler, butikker, idrætshaller og på de sociale medier.

Tankerne bag kampagnen:
Kampagnen er udviklet med det mål at minde folk om, at det stadig er vigtigt, at vi passer på hinanden.

Situationen med coronavirus er alvorlig, men vi er er også begyndt at vænne os til situationen. Det er måske her, det kan blive farligt, hvis vi ikke bliver mindet om alvoren. Alvoren har også flyttet sig til ikke kun at handle om sygdom og død, men om alle de ting, vi har i vores hverdag, som vi ikke vil have vendt på hovedet.

Foto: Thisted Kommune

Forfatter

Related posts

Top