Gæsterne svigter danske campingpladser

Mens den danske feriehusudlejning sætter den ene rekord efter den anden, er antallet af campingovernatninger faldende.

Hvor feriehusene har haft medvind og fra 2013 til i dag er vokset fra 15,5 mio. til 19,2 mio. overnatninger, så halter camping efter. Samme periode viser en tilbagegang på 11 pct.

– Det er et paradoks. Den medvind, der har øget interessen for ferie ved kysterne i Danmark fra især Tyskland, burde også komme campingpladserne til gavn. De tyske gæster søger ro, natur, børnevenlighed og sikkerhed. Campingferie i Danmark burde være svaret til en sådan ønskeseddel, siger Torben Frydenlund Rasmussen, landsformand for DK-CAMP, som er en sammenslutning af mere end 280 selvstændige campingpladser.

Syd for grænsen er overnatninger på campingpladser vokset med 35 procent over en ti-årig periode, mens camping i Sverige er vokset med 15 procent.

– Det er simpelthen afgifter og regler, som hæmmer campingerhvervet herhjemme. Campingpladsernes konkurrenceevne halter. Mange ønsker i dag ”camping plus”, man kunne kalde det luksuscamping, hvor campinghytterne er større end de 35 m2, som de må være i dag. Det vil give god mening at se på Planloven, så vi kan give campingpladserne bedre rammer til at drive og udvikle deres forretning. Der er camping-guld at hente for dansk turisme, den chance må vi ikke forspilde, siger Mette Feifer, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

 

Forfatter

Related posts

Top