Flest dræbte motorcyklister i 10 år

Sidste år blev 27 motorcyklister dræbt i Danmark. Det er det højeste antal i 10 år. Det er særligt soloulykker og ulykker med personbiler, som dræber og kvæster mange motorcyklister, viser nye tal.

Der er særligt tre ting, der springer i øjnene, når man kigger på dødsulykker på motorcykel i Danmark. I mere end 9 ud af 10 dødsulykker på motorcykel, er det en mand, der bliver dræbt. Og i mere end 8 ud af 10 dødsulykker kørte motorcyklen for stærkt. Samtidig øger for høj hastighed på motorcyklen risikoen for, at andre trafikanter overser motorcyklisten, hvilket også er en hyppig faktor i ulykkerne.

Hvis udviklingen skal vendes, kræver det en ændring i adfærden hos både motorcyklister og hos bilister, mener Rådet for Sikker Trafik og FDM.

– De sidste 10 år er antallet af dræbte og tilskadekomne motorcyklister ikke blevet nedbragt, som vi har set det hos andre trafikantgrupper. Derimod har antallet ligget stabilt med få udsving, og den triste rekord med 27 dræbte motorcyklister i 2019 understreger, at vi ikke er i mål endnu. Det er alt for ofte menneskelige fejl eller direkte forkert adfærd, som er grunden til, at ulykkerne sker, siger Jeppe Gudmandsen, pressekonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

Antal dræbte motorcyklister 2010 til 2019:
Fra 2010 til 2019 har der været 192 dræbte motorcyklister på de danske veje. I samme periode er 1.695 motorcyklister kommet alvorligt til skade (kilde: Vejdirektoratet).

  • 2010: 22 dræbte motorcyklister
  • 2011: 23 dræbte motorcyklister
  • 2012: 10 dræbte motorcyklister
  • 2013: 15 dræbte motorcyklister
  • 2014: 18 dræbte motorcyklister
  • 2015: 19 dræbte motorcyklister
  • 2016: 26 dræbte motorcyklister
  • 2017: 11 dræbte motorcyklister
  • 2018: 21 dræbte motorcyklister
  • 2019: 27 dræbte motorcyklister

De mest typiske motorcykelulykker 

  • Motorcyklist kører ind i et sving med for høj fart og mister herredømmet.
  • Bilist, der skal svinge til venstre, overser en modkørende motorcyklist. Ofte kører motorcyklisten med for høj fart.
  • Bilist, der kører ud fra sidevej, fejlvurderer hastighed og afstand – eller overser helt motorcyklist.
  • Motorcyklist under overhaling opdager for sent, at bilen foran er ved at svinge til venstre. Ofte kører motorcyklisten med for høj fart.
  • Motorcyklist kører op bag i holdende bil.

Foto: Rådet for Sikker Trafik

Forfatter

Related posts

Top