Det virker at skjule cigaretterne: Salget styrtdykker

Det er lykkedes landets Netto-butikker at knække salgskurven på de cancerfremkaldende cigaretter ved hjælp af et meget enkelt greb: Butikkerne gemmer simpelthen cigaretterne væk, så kunderne skal spørge efter dem, inden tobaksvarerne bliver hentet frem i lyset. Det skriver avisen Danmark.

Den metode går rent ind hos danskerne. 71 procent synes godt om, at danske butikker gemmer røgtobakken af vejen, viser en ny måling, som analysebureauet You Gov har lavet for dagligvarekoncernen Salling Group. Salling Group har allerede skjult tobakken i alle Netto-butikker siden 15. juli, og fra 1. oktober har Salling Group også gemt cigaretterne væk i Føtex, Bilka og Salling.

– I Netto er salget af tobaksvarer faldet med ni procent i gennemsnit. Og kigger vi på de butikker, der har mange unge kunder, ligger faldet på 25 procent, så det virker som om, vi har fat i de unge uden at genere de voksne mennesker, der ryger. Det var den effekt, vi håbede på, siger Jonas Schrøder, der er ansvarlighedsdirektør for Salling Group, til avisen Danmark.

Er det ikke lidt specielt for en købmand at sige “hurra – salget styrtdykker”?

– Ja haha. Kræftens Bekæmpelse har lige skullet undervise os i, hvordan man fejrer det, men vi har lært det. Vi er jo superglade for at se, at salget netop falder blandt de unge, siger Jonas Schrøder.

Ansvarlighedsdirektøren skønner, at øvelsen kommer til at koste koste Netto, Bilka og Føtex en et trecifret millionbeløb i salg af tobaksvarer, hvilket betyder et tab i fortjenesten på et tocifret millionbeløb.

– Det koster penge, men vi mener, at det er det rigtige skridt at tage. Vi går ind for, at der skal lovgives på området, så flere butikker kommer med. Men nu prøver vi at gå forrest og bevise, at det virker, og så håber vi, at andre kommer med, siger Jonas Schrøder.

Salget flyttes til andre butikker
Modsat Salling Group har Coop valgt at vente med at gemme cigaretterne væk for at lægge pres på politikerne til at lave ens regler for alle, der sælger tobak.

– Det ville mest være nogle billige pr-point, for det vil ikke have den reelle effekt for folkesundheden. Salget vil bare flytte til andre steder. Vi vil kraftigt appellere til politikerne om at lave lovgivning , som forbyder alle at sælge tobak synligt. Også hos kiosker, servicestationer og den slags, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør hos Coop, som står bag kæder som Kvickly, Fakta og landets brugser.

Kræftens Bekæmpelse er glad for, at den nye analyse fra You Gov og Salling Group viser, at danskerne er blevet mere positive i forhold til at skjule tobaksvarerne i butikken:

– Der er en stigende opbakning, for folk har set i Netto og Irma, at det rent faktisk kan lade sig gøre. Det er vigtigt, at der er nogen i dagligvarehandlen, som går foran med et godt eksempel, siger Niels Them Kjær, der er chef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse.

Han peger på, at det er vigtigt, at alle der sælger cigaretter, kommer med på vognen:

– Selv hvis både Salling Group og Coop gemmer tobaksvarerne, så har de to store kun 2000 af de ialt 7400 udsalgssteder for tobak, siger han.

Niels Them Kjær ser dog ingen grund til, at Coop eller andre i dagligvarehandlen bør tøve med at tage det nye skridt nu, selv om målet er lovgivning. Kræftens Bekæmpelse mener i øvrigt, at der bør gøres endnu mere for at få stoppet børn og unge, inden de begynder at ryge.

– Vi opfordrer politikerne til at kigge mod Norge, hvor man har sat bredt end. I Norge er cigaretterne langt dyrere, de er i neutrale pakker, de er gemt væk og de har røgfri skoletid, siger Niels Them Kjær til avisen Danmark.

Arkivfoto

Forfatter

Related posts

Top