Danskerne skal stille flere spørgsmål om deres medicin

Patienter og pårørende skal klædes på til at stille spørgsmål – det giver både tryghed og bedre behandling.

Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvordan man som patient får svar på sine spørgsmål. Det er TrygFonden og Dansk Selskab for Patientsikkerhed, der står bag kampagnen, som nu – i samarbejde med Danmarks Apotekerforening – rulles ud på apoteker over hele landet.

Det her er nyt for mig – vil du sige det igen? Hvilke bivirkninger ved min medicin skal jeg holde øje med? Spørgsmålene virker lige til, men alt for mange patienter får ikke stillet dem i situationen. En undersøgelse af patientoplevelser viser, at næsten hver fjerde (24 %) indlagte oplever at komme hjem fra sygehuset og have spørgsmål eller bekymringer, de ikke fik talt med sundhedspersonalet om.

Kampagne skal lære danskerne at spørge
Den landsdækkende kampagne ”Godt du spør’ – en god behandling begynder med en god dialog” giver hjælp til danskerne om, hvordan man kan blive bedre til at forberede sig for på den måde at få stillet sine spørgsmål, hvad enten man er på apoteket, hos lægen eller på sygehuset.

Fra i dag og tre uger frem møder borgerne kampagnen på apoteker i hele landet, hvor de gratis udleverer pjecen ”Godt du spør’” – en spørgeguide der indeholder en række gode råd og inspiration til spørgsmål, der kan være gode at stille i forskellige situationer, fx hvis man får medicin eller er hos lægen. Guiden kan også hentes gratis på www.godtduspør.dk, hvor der er flere gode råd og hjælperedskaber.

Mange har svært ved at stille spørgsmål i situationen og hjemme igen kommer spørgsmålene myldrende. Ved at sidde hjemme med spørgeguiden og få inspiration fra spørgsmål andre har fundet værdifulde at stille kan patienter og pårørende i forvejen tænke over hvilke spørgsmål om sin medicin og behandling, man selv gerne vil have svar på. Og et godt spørgsmål kan vende uvidenhed til viden.

– Vi ved at en del patienter holder sig tilbage fra at stille spørgsmål fordi de ikke vil tage det travle personales tid. Omvendt er det langt mere hensigtsmæssigt for alle parter, at bruge tiden på det, der er vigtigst for den enkelte. Men det kræver forberedelse at vide hvad der er særlig vigtigt for en at få talt om, forklarer Beth Lilja, direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed og fortsætter:

– Hvis der er noget, man undrer sig over eller er bekymret for, giver det større tryghed at få svar på sine spørgsmål. Det er ofte også i fællesskab med patienten, at personalet kan finde frem til den rigtige behandling.

Kampagnen er en del af initiativet Hej Sundhedsvæsen, som Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden står bag. Danmarks Apotekerforening er gået med i kampagnen, da medicin er en vigtig del af mange menneskers liv – og fordi det giver ro og tryghed for borgerne at være godt informeret.

5 gode spørgsmål om medicin:
Hvor lang tid går der, før medicinen virker?
Hvilke bivirkninger skal jeg være særlig opmærksom på?
Jeg får meget medicin på en gang. Kan det ændres?
Jeg kan ikke sluge så mange piller tre gange om dagen. Kan nogen af dem undværes?
Jeg tager også noget naturmedicin. Kan det give problemer sammen med min anden medicin?

Forfatter

Related posts

Top