Danskerne er skeptiske overfor elbiler

Elbilen er endnu ikke et attraktiv valg, når vi anskaffer os en ny bil. Det viser en undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA, der har spurgt 2.000 borgere om, ’hvis du stod for at anskaffe en bil, ville du så købe en elbil?’ Her svarer kun én ud af 10, at de helt sikkert ville anskaffe en elbil.

Respondenterne siger også, at prisen skal ned, batteriet skal leve længere, og så skal der være en overflod af tilgængelige ladestandere, før de vil overveje at købe en elbil.

Men omstilling af den danske transportsektor er nødvendig for at reducere vores klimabelastning, og her skal elbilerne være en del af løsningen.

– Det er glædeligt, at regeringen vil forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030. Det lover godt for regeringens kommende klimalov, at den sætter ambitiøse mål for, hvordan vi går et fossilfrit samfund i møde. For ingen er tjent med, at den danske bilpark bliver et trillende museum for gammeldags motorteknologi, som hverken tager hensyn til miljø eller befolkningens sundhed, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Regeringen barsler med en klimalov, og IDA mener, at transporten spiller en nøglerolle. I dag udgør elbiler under 0,5 procent af den samlede bilpark, og skal den andel hæves, skal både bilbranchen og borgerne have klare pejlemærker. Transportminister Benny Engelbrecht har i efteråret været i Norge for at se på, om Danmark skal kopiere den norske elbilsatsning med moms- og afgiftsfritagelse, som alene i første halvår af 2019 har resulteret i, at såkaldte nuludslipsbiler har erobret en markedsandel på 40 pct. af det samlede salg af personbiler i Norge. Men den model er for dyr for Danmark, mener Benny Engelbrecht.

Foto: Elbiler.dk

 

Forfatter
Tags

Related posts

Top