Danske Bank bad ansatte rådgive sårbare kunder til overpriser

I årevis har Danske Bank instrueret medarbejdere i at lade bankens egen ejendomsmæglerkæde, Home, kræve overpris fra bankens mest sårbare kunder.

Det fremgår af interne dokumenter, som TV2 og Berlingske er i besiddelse af.

Instruksen drejer sig om de kunder i inkassoafdelingen, der er gået med til at sælge deres hus eller lejlighed for at indfri en del af deres gæld. I de tilfælde har Danske Bank instrueret medarbejderne i at opfordre kunderne til at sælge gennem bankens egen ejendomsmægler, Home.

Hvis kunderne er gået med til at sælge gennem Home, har instruksen til Danske Banks medarbejdere i inkassoafdelingen været, at Home gerne måtte kræve et højere salær hos Danske Bank-kunden, end hvis kunden havde valgt en hvilken som helst anden mægler på markedet.

På grund af bankens rådgivning kan kunderne derfor være endt med en endnu højere gæld til banken efter at have solgt gennem bankens ejendomsmægler.

Banken afviser, at instruksen har haft konsekvenser for kunderne. Men undskylder for den mulige praksis i et skriftlige svar til Berlingske.

– Det er selvfølgelig fuldstændig uacceptabelt, hvis der har været en procedure, hvor vi har gjort forskel på mæglerne, skriver Danske Bank til TV2 og Berlingske.

Home-koncernen oplyser til Berlingske, at den ikke har kendt til Danske Banks interne arbejdsgange.

/ritzau/

Foto: Danske Bank

Forfatter

Related posts

Top