Campingpladser under pres – risikerer lukning

Turisterne svigter de nordjyske campingpladser i en sådan grad, at flere af dem risikerer at bukke under efter denne sæson. Vejret, prisniveauet og manglende udvikling bærer skylden, mener Jesperhus-direktør.

– jeg tror helt ærligt, at mange bløder i år, siger Peter Overgaard ved konferencebordet i “førerbunkeren” i Jesperhus, der udover campingpladser og hytter også omfatter blomsterpark og mange andre aktiviteter.

– der er jo nok ikke ret mange, der vil indrømme det. Men hvis man Googler lidt rundt og ser, hvad der er af ledige pladser, er der ingen tvivl om, at der er mange, der er hårdt ramt, siger han.

Dårligt vejr spiller ind
En – men ikke den eneste – skurk  er vejret.

– hvis den almindelige campingplads kun kan byde på noget pænt natur, noget høj kvalitet – ja – og så noget hav, noget fjord og måske en swimmingpool, så er den moderne campist så mobil i dag, at de bare flytter sig. De tjekker lynhurtigt ud på deres mobiltelefon : hvordan ser det ud sydpå, så booker man det og så kører man bare. Og 10 timer senere er man fremme langt sydpå, hvor det er varmere og som regel også billigere, påpeger Peter Overgaard.

Han glæder sig over, at overnatningsdelen på Jesperhus ser ud til at gå ram forbi.

– selvfølgelig er vi en lille smule ramt, men slet ikke i den grad. Vi har stort set det samme antal gæster, som vi er vant til. Og det har vi jo så af den grund, at vi har mange vejr-uafhængige tilbud. Vi har rigtigt mange indendørs faciliteter OG så har vi noget, andre ikke har. Noget du ikke kan få ved at dreje campingvognen sydpå – et enormt showkoncept, siger Peter Overgaard.

Jesperhus har i år investeret 4.5 mio. kroner i en renovering af svømmehallen, og kan året rundt tilbyde vandaktiviteter for børnene. Hertil kommer indendørs aktivitetshal, 4D biograf, piratshows og meget, meget andet.

Peter Overgaard påpeger, at Jesperhus ikke kun konkurrerer med andre udbydere af ferie i Danmark – men faktisk i hele verden.

– danskerne er meget mere mobile i forhold til at rejse udenlands end nogensinde før, siger Peter Overgaard.

Foto : Jesperhus

Nichepladserne vil overleve
Og netop Hugo, Rita og Riz og Raz – og de populære Piratshows – er det, der adskiller Jesperhus fra andre campingpladser og det, der sikrer over 200.000 besøgende i Jesperhus hvert år.

– vi bruger to millioner kroner om året på at udvikle og afvikle shows hvert år, siger Peter Overgaard.

Han mener, at innovation og udvikling er vejen frem, hvis de danske campingpladser skal overleve.

– hvis man kun har tilbud, man kan få alle andre steder, hvorfor skulle de så vælge din campingplads, siger Peter Overgaard.

Han peger samtidigt på, at det ikke nytter noget at ville huse alle aldersgrupper på sin campingplads.

– vi kan f.eks. ikke satse på teenagere, der vil have rutsjebaner som man har i Fårup Sommerland og Djurs Sommerland. Sådan en koster 100 mio. kroner at bygge. Så vi satser nu udelukkende på småbørnsfamilier. Det betyder, at der er trygt og roligt ved os og det er selvfølgelig også væsentligt i den her tid med terror ude i verden. Hele Jesperhus er i dag bygget op omkring småbørnefamlierne, fortæller Peter Overgaard.

Foto : Jesperhus

Nærhed giver loyalitet
Og den får ikke for lidt i forhold til børnene. Det kan et kig på de mange shows, der tilbydes i løbet af en dag, afsløre.

Hugo, Rita og Riz og Raz er i gang fra den tidlige morgen med morgenvækning og morgengynastik, piratskole hvor ungerne kan lære at fægte mv., eventyrshow om eftermiddagen i blomsterparken og et “godnatshow” på campingpladsen om aftenen.

– vi kommer tæt på børnene med godnatkrammere. Alle kender alle og vi snakker med alle. Det gør, at her vil gæsterne gerne være og her vil de gerne komme tilbage til, siger Peter Overgaard.

Og han har noget at have det i.

Foran scenen på campingpladsen er 5-600 børn og forældre samlet til Hugo´s og Rita´s sidste show i dag : det hvor man får en godnatkrammer af dem. Og børnenes øjne stråler.

Da Peter Overgaard og deres udsendte forlader pladsen, har de første forældre indtaget campingbordet og fundet rødvinen frem.

– ungerne er faldet om og snorker om kap med Hugo, og nu er det vores tur til et glas vin, lyder det fra det fra et par tilfredse forældre foran campingvognen.

Og gæster er der masser af.  2.000 i denne weekend og næste uge kommer der 3.000 gæster til campingpladsen ved Jesperhus. Og sådan fortsætter det resten af sommeren.

Og krisen… jo jo så galt er det heller ikke – ialtfald ikke i Legind Bjerge på Mors.

Læs også:

Skarp profil skal redde de lokale campingpladser

 

 

 

Forfatter

Related posts

Top