Børn programmerer BILA-robotter på Universitarium

Hver dag i juli, august og september har Aalborg Hovedbibliotek dannet rammerne om Universitarium, et sommereksperimentarium for børn og unge – eller ”Aalborgs svar på Eksperimentarium”, som projektleder Herman Grafe kalder det.

Universitarium er skabt i samarbejde mellem Aalborg Universitet, University College Nordjylland, TechCollege Aalborg og Aalborg Kommune med det formål at formidle videnskab til børn og unge og øge deres interesse for naturvidenskab og teknik.

Det er studerende fra Aalborg Universitets ingeniør- og naturvidenskabsuddannelser samt UCN’s læreruddannelse, der viser de besøgende rundt på udstillingen, og det er ikke tilfældigt, fortæller Herman Grafe:

– De unge piloter har selv en stor interesse for faget og er gode til at forklare nogle komplekse ting på en interessant måde, så børnene forstår det. Piloterne bliver en slags rollemodeller for de besøgende, som måske tænker: ”Hey, det er da egentlig meget sejt med den teknologi.”

Robotteknologi og videnskab hænger sammen
Mini-eksperimentariet har de seneste tre år fungeret som et gratis sommertilbud til børn og unge i Aalborg, hvert år med forskelligt tema. I år er udstillingen bygget op omkring temaet ”Kroppen – helt ind til benet”.

På hovedbiblioteket i Aalborg kan besøgende således dykke dybere ned i menneskekroppen gennem interaktive opstillinger og spændende eksperimenter for på den måde at blive klogere og mere nysgerrig på, hvordan menneskekroppen fungerer – og på hvordan moderne teknologi kan hjælpe. Med Universitarium håber Herman Grafe og det øvrige hold bag at vække de unge besøgendes interesse for naturvidenskab og teknologi – og vise dem, hvordan teknologien er en stadig mere inkarneret del af vores dagligdag og samfund.

– Robotteknologi er ikke bare en del af fremtiden, men allerede en stor og vigtig del af nutiden. Vi vil gerne vise, hvordan robotteknologi og bl.a. lægevidenskaben hænger sammen, og med UR-robotterne kan vi give børnene, der kommer her, en simpel introduktion til, hvad vi kan med robotteknologi, fortæller projektlederen.

Udstillingens to UR5-robotarme er udlånt af M-Tech (Institut for Mekanik og Produktion) på Aalborg Universitet, hvor de til daglig bliver brugt som en del af undervisningen. Og også sidste år, da temaet var Rumfart, lånte Universitarium de to robotarme til deres udstilling:

– Det viser bare, hvordan robotteknologien kan bruges i forskellige kontekster, og hvordan man kan udnytte robotternes ekstreme præcision til mange formål. I sundhedskontekst kan teknologien fx bruges til fremstilling af medicin eller som hjælpemiddel, og inden for rumteknologi som hjælp til at placere satellitter med ekstrem præcision, fortæller Herman Grafe.

Simpel introduktion til robotprogrammering
I Universitarium er der lagt stor vægt på, at forsøgene er interaktive, så publikum bliver aktivt involveret gennem ”hands-on”-oplevelser og kan afprøve, hvordan forskellige former for teknologi virker – og så de på den måde finder ud af, at natur og teknik er både interessant, nyttigt og sjovt.

Besøgende på hovedbiblioteket i Aalborg kan bl.a. prøve en stor ultralydsscanner og se, hvordan deres krop ser ud indvendigt. De kan fx prøve kræfter med en bænkpresmaskine, som er koblet sammen med en computer, og måle, hvor meget styrke de har i benene. De kan også prøve at programmere den ene af udstillingens to UR5-robotter – eller de kan prøve at konkurrere imod en i et spil ”buzz wire” og se, hvem der hurtigst kan trække en metalring igennem en kobbertrådsbane uden at støde imod kobberet – dem eller robotarmen.

– Ideen med UR-robotterne er at give børnene en simpel introduktion til programmering af robotter. Og det er UR-robotterne geniale til, fordi de er et perfekt eksempel på, hvordan robotteknologi virker. De har samme touch-interface som en iPad, og det er genkendeligt for børnene. Når de lige kort får forklaret, hvordan det virker, kan de sætte robotten til at bevæge sig i fra punkt A til punkt B – og i løbet af fem minutter har de programmeret en robot, fortæller Herman Grafe.

 

Han nikker hen mod den ene af udstillingens to UR5-robotter, hvor to drenge allerede er i fuld gang med at programmere robotarmen – den ene bevæger robotarmen til forskellige positioner, imens den anden med controlleren i hænderne registrerer de forskellige waypoints.

–– Børn i dag bliver hurtigt vænnet til teknologi gennem både legetøj, computerspil og iPads. Derfor er det også meget ligetil for dem at styre et virtuelt objekt, for eksempel en robot, fortæller Herman Grafe, som tilføjer, at forældrene selvfølgelig også er meget velkomne til at afprøve de ting, udstillingen tilbyder:

– Vi oplever faktisk mange fædre, der er med deres børn herinde, som er meget fascineret af UR-robotterne. Mange af dem kender dem i forvejen, men har aldrig prøvet at programmere dem, og det er de selvfølgelig velkomne til at forsøge sig med her.

Samarbejdende robotarme fra Universal Robots
De samarbejdende robotarme fra danske Universal Robots er skabt til at automatisere arbejdsprocesser, primært i industrien, hvor de medvirker til at automatisere og strømline gentagne, potentielt farlige eller fysisk krævende arbejdsprocesser, så medarbejderne kan frigives til andre opgaver i produktionen. Resultatet er en effektiviseret produktion, øget kapacitet og et bedre fysisk arbejdsmiljø.

I modsætning til mange andre industrirobotter kræver UR-robotarmene ikke afskærmning, og samtidig kan de let afmonteres og flyttes efter behov imellem forskellige stationer i produktionen.

UR-robotterne fås i tre forskellige størrelser – UR3, UR5 og UR 10 – og det er den Nykøbing Mors-baserede automatiseringsvirksomhed BILA, der er eneforhandler af robotterne på det danske marked.

Foto : BILA (Arkiv)

Forfatter
Tags

Related posts

Top