Alive Festival trækker unge fra hele landet til Thy

Til Alive Festival’s 10-års jubilæum i sommers slog festivalen endnu engang rekord. Aldrig før har der været så mange gæster – og rekordmange tog turen på tværs af landet for at være med. Festivalen har derfor igangsat en undersøgelse der blandt andet skal finde ud af præcis hvad, der trækker dem til.

Alive Festival er meget mere end tre dages fest i Christiansgave i Thisted. Festivalen inddrager nemlig på unik vis den thy’ske hjemegn i form af lokal mad og musik på pladsen såvel som et dagsprogram, der byder på alt fra surfing i Vorupør og overlevelsestur i nationalparken til bondegårdsbesøg på Gyrup, keramik i Hanstholm og meget mere.

Og i år var der mere Thy på programmet end nogensinde før – bl.a. med en eventyrtombola, der sendte eventyrlystne gæster ud på små, overraskende oplevelser i det thy’ske landskab.

Denne unikke pakke af musik og lokale Thy-oplevelser er åbenbart populær, for festivalen kunne i år melde besøgsrekord. Således lagde i alt ca. 2300 gæster vej forbi festivalen, og de fleste af dem kom valfartende langvejs fra. Festivalen er nemlig ved at nå så stor anseelse i det ganske land, at hele 60% af publikummet kommer fra områder udenfor Thy – fortrinsvist fra København og Aarhus.

– Vi er glade for, at vi også tiltrækker folk for at opleve Thy, da vi sætter en stor ære i at fremvise vores hjemegn – et område, vi holder utrolig meget af, fortæller Mathias Brander Skovsted, der er bestyrelsesmedlem for festivalen.

Landets unge vil opleve Thy
Det er en interessant udvikling for den lokale festival, der insisterer på at holde et solidt greb i sine thy’ske rødder. Foreningen bag har derfor valgt at stille skarpt på denne udvikling ved at igangsætte en større undersøgelse af festivalens værdiskabelse. Frem til jul vil en projektgruppe stå for at samle data og analysere, samt formidle resultater. Og allerede nu er der flere spændende pointer at drage.

F.eks. ser det ud til, at Alive Festival er en god eksponent for den thy’ske egn. På spørgsmålet om, hvorfor folk tager til festivalen, svarer de fleste, at de kommer for stemningen, for musikprogrammet og for at møde vennerne. Men hele 30% har svaret, at de kommer for at besøge Thy og 9% at de kommer for dagsprogrammet, der viser Thy frem.

Undersøgelserne har også givet festivalen anledning til at lære deres publikum bedre at kende: Den typiske festivalgæst kommer (foruden fra Thy) fra Aarhus eller København (hhv. 23% og 16%), og er mellem 20 og 30 år gammel (46%). 31% af gæsterne er studerende, mens 72% er i gang med eller har afsluttet en lang eller mellemlang uddannelse.

– Det er vildt spændende at arbejde med denne undersøgelse, da den tegner et billede af en festival skabt af et stærkt fællesskab blandt unge, der i høj grad er drevet af en kærlighed til hjemstavnen. Og det fællesskab og den kærlighed tror vi kan mærkes og er med til at trække folk til Thy, siger Esther Jexen Dall, projektleder for værdiskabelsesundersøgelsen.

Resultaterne af festivalens værdiskabelsesundersøgelse vil blive offentliggjort gennem info-videoer og en mini-rapport til december. Undersøgelsen er støttet af Tuborg Fondet og Thisted
Forsikring.

Foto: Alive Festival

Forfatter

Related posts

Top