Antallet af daglige sidevisninger på landsdækkende nyhedssites er i årets første kvartal steget med 5,2 millioner – svarende til 11 procent – sammenholdt med sidste kvartal af 2024. Det skriver Ritzau.
Det viser nye tal fra bracheorganisationen Danske Medier, der repræsenterer 240 private medievirksomheder i Danmark, herunder Radio Limfjord/LimfjordUpdate.dk.
Studielektor og medieforsker på RUC Mads Kæmsgaard Eberholst mener, at danske medier især kan takke én person for den stigende efterspørgsel efter nyheder: Den amerikanske præsident.
“En af forklaringerne er klart Donald Trump. Ikke mindst alle de afledte effekter, hans politik har på vores liv. For eksempel vores pensionsopsparing, realkreditlån og vores helt almindelige husholdningsøkonomi, hvor alt bliver påvirket af hans politik”, siger han.
Der er særligt to grupper, som har skruet op for deres forbrug af onlinenyheder hos danske nyhedssites: Kvinder og unge.
Det er målgrupper, der ifølge Mads Kæmsgaard Eberholst tidligere har fået en stor del af deres nyhedsbehov dækket via sociale medier.
“Men når de møder indhold på sociale medier, de har behov for at få verificeret, så opsøger de i stigende grad de traditionelle medier”, siger han.
Foto : Arkivfoto