Motorcykelsæson øger risiko for uheld markant

Imorgen åbner forlystelsesparken Bakken, og traditionen tro betyder det, at motorcykelsæsonen for alvor går i gang.

Men når motorcyklerne kommer på vejene, medfører det typisk flere alvorligt tilskadekomne og dræbte. En ny undersøgelse fra Transport DTU slår fast, at risikoen for at omkomme eller komme alvorligt til skade i en trafikulykke er mindst 50 gange højere, hvis man kører motorcykel end hvis man kører bil.

Selvom antallet af dræbte motorcyklister faldt fra 2016 til 2017, er problemet med alvorlige motorcykelulykker ikke formindsket. Antallet af motorcyklister, der kom alvorligt til skade, er nemlig på samme niveau som tidligere år, viser tal fra Vejdirektoratet.

I perioden 2006-15 kom næsten 500 motorcyklister enten alvorligt til skade, eller omkom i trafikken, i Midt- Vest- og Nordjylland.

I samme periode kom mere end 2.100 motorcyklister alvorligt til skade, eller omkom i trafikken i på landsplan.

Opfordring til bilisterne
I en del af ulykkerne, hvor motorcykler og biler kører sammen, skyldes det, at bilisterne overser motorcyklerne, når bilisterne skal svinge eller køre ud fra en sidevej, hvor de burde have holdt tilbage. Derfor er det også vigtigt, at bilisterne nu er ekstra opmærksomme på motorcyklisterne.

– Det er vigtigt, at motorcyklisterne tager den med ro og kører forsigtigt. Men samtidig skal bilisterne huske på, at motorcykler igen bliver et sædvanligt syn i trafikken. Det er lettere at overse en motorcykel end en bil, og det kan ofte være svært at bedømme motorcyklens hastighed, så det er afgørende, at man som bilist er ekstra opmærksom på disse udfordringer, siger Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM.

De mest typiske motorcykelulykker:

  • Motorcyklist kører ind i et sving med for høj fart og mister herredømmet.
  • Bilist, der skal svinge til venstre, overser en modkørende motorcyklist
  • Bilist, der kører ud fra sidevej, overser motorcyklist. Ofte kører motorcyklisten med for høj fart.
  • Motorcyklist er ved at overhale og opdager for sent, at bilen foran er ved at svinge til venstre.
  • Motorcyklist kører op i holdende bil.

Gode råd til motorcyklisterne:

  • Overhold hastighedsgrænserne. Dødsulykker med motorcykler skyldes ofte for høj fart, og at andre fejlvurderer, hvor hurtigt du kører.
  • Hold øje med dine medtrafikanter. Og husk, at de kan have svært ved at se dig.
  • Gør dig synlig med refleksvest eller hjelm i pang-farve.
  • Sørg for, at din køreteknik er i orden. Hvis din rutine er rusten, så tag et køreteknisk kursus.

Gode råd til bilisterne:

  • Vær forberedt og hold ekstra øje. Man kan nemt overse en motorcyklist i trafikken.
  • Brug god tid på at orientere dig. Brug spejlene og hold øje med motorcykler der er langt væk. De kan komme kørende hurtigere, end du tror.
  • Se dig ekstra for, når du krydser en vej.

Fakta:

Fra 2011 – 2015 er 842 motorcyklister kommet alvorligt til skade i trafikken, og 85 motorcyklister har mistet livet. I 78 % af dødsulykkerne var der kørt for stærkt. Det viser tal fra Vejdirektoratet.

Regionale ulykkestal:

Herunder regionale tal på dræbte og alvorligt tilskadekomne motorcyklister i trafikken (2006 – 2015):

  • Bornholm: 22.
  • Fyn: 197.
  • Kbh. Vestegn: 97.
  • København: 155.
  • Midt- Vestjylland: 267.
  • Midt- Vestsjælland: 157.
  • Nordjylland: 229.
  • Nordsjælland: 166.
  • Syd og Sønderjylland: 241.
  • Sydsjælland og Lolland Falster: 171.
  • Sydøstjylland: 218.
  • Østjylland: 219.

I alt: 2.139 alvorligt tilskadekomne eller dræbte motorcyklister (2006 – 2015, kilde: Vejdirektoratet).

Read more at https://www.sikkertrafik.dk/presse/pressemeddelelser/nye-risikotal-saa-farligt-er-det-at-koere-motorcykel#JHkZF5AwCQ9FFbhF.99

Foto: Rådet for Sikker Trafik

Forfatter

Related posts

Top